Zespół składa się z corps de balet (tancerze i tancerki), koryfejów i koryfejki, solistów i solistek, pierwszego tancerza i primabaleriny oraz baletmistrzów (pedagodzy). Na czym polega ich rola, jak wyglądają próby do premiery baletowej, a jak do spektakli operowych czy operetek, z czego składa się kostium tancerza – o tym wszystkim opowie Aleksandra Piotrowska-Zaręba, solistka i zastępca kierownika Baletu Opery Śląskiej.
Do zadań choreografa należy tworzenie ogólnej koncepcji układu tanecznego do utworu lub specjalnie skomponowanej muzyki. Choreograf ma najważniejszą rolę do spełnienia w balecie, ale odpowiada także za każdy ruch sceniczny w innych formach – operze czy operetce. To z jednej strony osoba z ogromną wiedzą na temat techniki tańca, z drugiej – artysta, odpowiedzialny za ogólny obraz, który ilustruje spektakl. Jego wizja musi więc być kompatybilna z muzyką, ale też i scenografią. Co najważniejsze – powinien mieć także cechy dobrego pedagoga, umiejętnie wydobywając z artysty jego indywidualne cechy. O pracy choreografa opowie Henryk Konwiński.
Alfabet Baletowy to propozycja przygotowana przez artystów tancerzy Baletu Opery Śląskiej, którzy wprowadzają w arkana tańca klasycznego. Każdy odcinek poświęcony jest prezentacji figur, pozycji i układów baletowych. Motywem przewodnim danego odcinka jest litera alfabetu. Artyści, w różnej przestrzeni, pokazują dany krok – w każdym odcinku nazwy poszczególnych figur i pozycji zaczynają się od tej samej litery alfabetu.
Balletfit to połączenie baletu i fitnessu. Cykl zajęć kondycyjnych inspirowanych tańcem klasycznym. To przede wszystkim treningi polegające na ćwiczeniach wzmacniających i stabilizujących ciało z wykorzystaniem prostych elementów figur baletowych. Składają się z rozgrzewki na macie, ćwiczeń głównych oraz stretchingu. Treningi pomogą nam uzyskać piękną sylwetkę, rozciągną mięśnie i poprawią ogólną sprawność fizyczną. Prowadzi je Aleksandra Piotrowska-Zaręba, solistka Baletu Opery Śląskiej.
Pod hasłem „Tańcz z operą” odbywają się zajęcia online w ramach Studia Baletowego Opery Śląskiej skierowane do najmłodszych. Prowadzi je instruktorka, długoletnia tancerka baletowa, Aneta Pająk-Cwojdzińska. Dzieci poznają poszczególne elementy tańca klasycznego – kroki i pozycje baletowe, uczą się fachowej terminologii. Ta forma aktywności wpływa na odpowiednią postawę, uczy także koncentracji, systematyczności i dyscypliny. Prezentowane ćwiczenia można wykonywać w domu, na małej przestrzeni. Zajęcia mogą być uzupełnieniem tych odbywających się w budynku Opery Śląskiej na Sali Baletowej, ale mogą być również traktowane jako odrębna część nauki podstaw baletu.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych
.