Postać (prawie) najważniejsza. W teatrze na pierwszym miejscu - w operze – zaraz po kierowniku muzycznym spektaklu. Odpowiedzialny za całokształt przedstawienia. Tworzy koncepcję artystyczną sztuki, kieruje pracą artystów, czuwa nad ostatecznym przekazem. Musi być osobą wszechstronnie wykształconą i z dużą wiedzą. Ważna jest kreatywność, umiejętność obserwacji, wrażliwość, podzielność uwagi. Reżyser powinien być także psychologiem, mieć dużą empatię i umiejętności zapanowania nad ogromną grupą, co w przypadku równie wrażliwych artystów nie jest proste. O pracy reżysera opowie Henryk Konwiński.
Prawa, a czasem i lewa ręka reżysera, jego najbliższy współpracownik. To on nadzoruje przygotowanie artystów, sprawdza scenografię, kostiumy, rekwizyty, a także gotowość ekipy technicznej. Na próbach siedzi obok reżysera (na widowni) lub stoi z boku sceny. Przekazuje artystom uwagi, a czasem staje na scenie i wyjaśnia oraz pokazuje „co reżyser miał na myśli”. O swojej pracy opowie Bernadeta Maćkowiak.
Jego rola jest nie do przecenienia. To on odpowiada za koordynację i zgodność z planem przebiegu przedstawienia, czuwa nad techniczną i organizacyjną stroną spektaklu. Inspicjent ma swoje stanowisko dowodzenia za kulisami, z boku sceny. Przed sobą monitory, na których z każdej strony widzi to, co dzieje się zarówno na scenie, jak i na widowni. Gdyby nie inspicjent, mogłoby dojść do prawdziwego zamieszania, a i artysta mógłby spóźnić się z wejściem na scenę. Ale nie ma o tym mowy – inspicjent uprzedza go przez głośnik. O pracy inspicjenta opowiada Jadwiga Bacik.
Kiedyś trudno było sobie wyobrazić teatr czy operę bez tej osoby. To koło ratunkowe - podpowiada aktorowi lub śpiewakowi pierwsze słowa tekstu na kilka sekund przed ich wypowiedzeniem. Obecnie sufler znajduje się za kulisami, kiedyś miał swoje miejsce w tzw. budce suflera, często na proscenium, przykryty przed okiem widzów ozdobną kopułą.
Gdyby nie oni, na scenie nic nie byłoby widać, dekoracje by zniknęły, artyści nie wyglądaliby tak pięknie, nie mówiąc już o tym, że prawdopodobnie nie bylibyśmy w stanie docenić ich walorów wokalnych. Ten dział tworzą montażyści, akustycy, oświetleniowcy, garderobiane, fryzjerki, charakteryzatorki.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.