Osoba odpowiadająca za oprawę plastycznej spektaklu. Do zadań scenografa należy także określenie jak ma wyglądać oświetlenia, dekoracje, rekwizyty i kostiumy. Ściśle współpracuje z reżyserem, kostiumografem, reżyserem światła. To on dba o każdy detal na scenie – i dla każdego ma swoje uzasadnienie. Wszystko musi się ze sobą idealnie komponować i mieć artystyczny przekaz. Co ciekawe – wyglądać na autentyczne. Często jesteśmy zdumieni, że wielki głaz widziany z widowni, z bliska okazuje się lekkim i możliwym do uniesienia nawet przez dziecko. To też jedna z tajemnic opery.
To miejsce, gdzie powstają kostiumy do spektakli operowych, operetkowych i baletowych. Pracownie są dwie – damska i męska. W naszej operze pracują zarówno krawcowe, jak i krawcy. W pracowniach stoją manekiny, na których można podziwiać kostiumy jeszcze w trakcie powstawania. To tutaj także można natknąć się na artystę, przymierzającego swój sceniczny strój – zwykle kilka razy, bo poprawki bywają niezbędne, aby nie tylko wyglądać w nim pięknie, ale czuć się też swobodnie. Na stołach leżą rysunki kostiumów wraz z opisami. To projekty wykonane przez kostiumografa.
Osoba zajmująca się opracowywaniem koncepcji plastycznej kostiumów, fryzur oraz rekwizytówdla artystów – aktorów, śpiewaków, tancerzy. To bardzo ważna funkcja – konieczna jest współpraca z reżyserem, scenografem i choreografem, aby stworzyć ubiór zgodny na podstawie realiów prezentowanych w spektaklu i zgodnie z koncepcją realizatorów. Poza zmysłem artystycznym ważna jest wiedza z zakresu historii ubioru, znajomość zasady kroju i właściwości materiałów. O pracy kostiumografa opowie Małgorzata Słoniowska.
Chociaż pozostaje w cieniu (dosłownie i w przenośni), od niego zależy klimat spektaklu, to, jakie wrażenia pozostawi. Jest więc to bardzo odpowiedzialna funkcja, wymagająca nie tylko wiedzy technicznej, ale i predyspozycji, umiejętności docenienia subtelności natężenia światła i koloru. Bo światłem można podkreślić i wydobyć wszystkie emocje na scenie. Praca reżysera światła wymaga też dobrej komunikacji z reżyserem i scenografem.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.