Opera blisko Ciebie: Porozmawiajmy o Operze...

OPERA BLISKO CIEBIE: Porozmawiajmy o Operze... to zainaugurowany w marcu 2017 r., cykl spotkań w Sali Koncertowej im. Adama Didura - spotkań z operą, której tajemnicę i wszechstronny wymiar odkrywają osoby, dla których świat teatru operowego, to całe życie. Bohaterami wędrówki do wnętrza opery są artyści, twórcy i ludzie teatru, a podróż tę dopełniają kameralne koncerty solistów, tematycznie związane z dorobkiem artystycznym gościa wieczoru.
Gospodarz cyklu – związana ze światem mediów Violetta Rotter-Kozera – zaprasza ciekawych i nietuzinkowych gości, którzy przybliżają publiczności magiczny świat teatru operowego; zdradzają tajemnice tworzenia gatunku, od partytury do gotowego dzieła scenicznego. Artyści, reżyserzy, scenografowie, choreografowie, znawcy teatru, odpowiadają na nurtujące widzów pytania i dzielą się swoim doświadczeniem. Spotkania odbywają się pod patronatem TVP3 Katowice, a relacje z nich dostępne są na antenie TVP w programie Z Kulturą.
 

Wydarzenia

17 listopada 2019, Niedziela
Godzina: 16:00
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Sala Koncertowa im. Adama Didura
Dodatkowe informacje: Goście spotkania: dr hab. Ewa Biegas, prof. AM, Tomasz Tokarczyk, Henryk Konwiński oraz studenci Akademii Muzycznej w Katowicach - realizatorzy premiery

Kup bilet
01 grudnia 2019, Niedziela
Godzina: 16:00
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Sala Koncertowa im. Adama Didura
Dodatkowe informacje: gość spotkania: Karolina Sofulak, reżyserka premiery "Napój miłosny"

Kup bilet
19 stycznia 2020, Niedziela
Godzina: 16:00
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Sala Koncertowa im. Adama Didura

Zobacz wszystkie
 
 
Zapraszamy na kolejne spotkania z cyklu „Opera blisko Ciebie: Porozmawiajmy o Operze…”:
17 listopada, godz. 16:00, Sala Koncertowa im. Adama Didura, goście spotkania: dr hab. EWA BIEGAS, prof. AM, HENRYK KONWIŃSKI i TOMASZ TOKARCZYK oraz studenci Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach - realizatorzy premiery akademickiej "Verbum Nobile"
1 grudnia, godz. 16:00, Sala Koncertowa im. Adama Didura, gość spotkania: KAROLINA SOFULAK
 

 

 
dr hab. EWA BIEGAS, prof. AM
jest absolwentką Katowickiej Akademii Muzycznej w klasie prof. J. Ballarina oraz wiedeńskiego Universitat fur Musik und Darstellende Kunst w klasie prof. H. Łazarskiej, laureatką wielu prestiżowych międzynarodowych konkursów wokalnych oraz stypendystką Rządu Austrii, Szwajcarskiej Fundacji Thyll-Dur i Rządu Rzeczypospolitej Polskiej. Wśród nagrań artystki znajdują się m.in. „Monbar” I. F. Dobrzyńskiego - partia Donny Marii (Polskie Radio - dyr. Ł. Borowicz), „Legenda Bałtyku” F. Nowowiejskiego – partia Bogny (Polskie Radio - dyr. Ł. Borowicz), „Canzoni d'amore" E. Bogusławskiego (Radio Katowice – dyr. M. Kaniowska), „Loteria na mężów” K. Szymanowskiego – partia Sary (Polskie Radio – dyr. M. Klauza), „Chantefleurs et chantefables” oraz „20 kolęd” W. Lutosławskiego, a także pieśni G. Fitelberga op. 21, 22 (Acte Prealable), „Te Deum" A. Dvoraka (Pamplona Symfoni Orchestra – dyr. A. Wit) (Naxos). W 1999 roku zadebiutowała partią Lady Billows na deskach wiedeńskiej Studiobuhne w operze „Owen Wingrawe” B. Brittena. Od 2004 współpracuje z Operą Krakowską, gdzie zaśpiewała Halkę w „Halce”, Rozalindę w „Zemście nietoperza”, Małgorzatę w „Fauście”, Mimi w „Cyganerii”, Lizę w „Damie Pikowej”, Cio- Cio San w „Butterfly”, Tatianę w „Eugeniuszu Onieginie”, Ariadnę w „Ariadnie na Naxos”, Fata Morganę w „Miłości do trzech pomarańczy”. Podczas wieczoru inaugurującego otwarcie nowej siedziby Opery Krakowskiej wykonała partię Joanny w „Diabłach z Loudun” K. Pendereckiego. Występowała także na deskach Teatru Wielkiego Opery Narodowej, Bałtyckiej, Śląskiej, Łódzkiej i Bydgoskiej. W roku 2009 w Wiedeńskiej Kammeroper śpiewała partię Miss Wingrave w operze Brittena „Owen Wingrave”. Występowała podczas światowej premiery „Missa pro pace” W. Kilara w St. Patrick Cathedral w Nowym Yorku oraz Musikvereins Goldnen Saal w Wiedniu biorąc udział Gali Operowej z okazji wejścia Polski do Unii Europejskiej. Wykonała także „III Symfonię pieśni żałosnych” H. M. Góreckiego podczas Schlezwig-Holstein Musik Festival oraz VIII Symfonię K. Pendereckiego pod dyrekcją kompozytora w Teatro del Maggio we Florencji. W sezonie artystycznym 2011/2012 zadebiutowała na deskach Opery w Montrealu partią Księżnej w operze A. Dvoraka „Rusałka” pod batutą J. Keenan oraz Teatro Colon partią Hagith w operze „Hagith” K. Szymanowskiego pod dyrekcją B. Bronnimanna w reżyserii M. Znanieckiego. W Buenos Aires wzięła także udział w projekcie muzycznym „Des Conocidos” w reżyserii M. Znanieckiego wykonując „Hymny” K. Szymanowskiego oraz cykl „Niebo w ogniu” P. Perkowskiego natomiast w ramach projektu „Jutropera” uczestniczyła w realizacji „W poszukiwaniu Leara: Verdi” wykonując partię Kordelii. W 2015 debiutowała parią Tosci w operze „Tosca” G. Pucciniego w Operze Opavskiej otrzymując nominację do Nagrody Muzycznej za najlepszą partię pierwszoplanową roku. W 2017 roku zadebiuwała partią Leonory w operze „Moc przeznaczenia” G. Verdiego, a w 2018 partią Silvy Varescu w operetce „Księżniczka Czardasza” E. Kalmana na deskach Opery Śląskiej.W 2017 roku odbyła tournée po Niemczech wykonując „Pasję Łukaszową" K. Pendereckiego pod dyrekcją A. Wita. Obok repertuaru operowego i oratoryjnego wykonuje także cykle pieśni. Od 2005 wykładowca Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach obecnie na stanowisku.
 

HENRYK KONWIŃSKI

Zaliczany do grona najbardziej znanych i cenionych tancerzy, choreografów i reżyserów. Na swoim artystycznym koncie ma po­nad pięćdziesięcioletnią obecność na scenach teatralnych. Bogaty dorobek choreograficzny Henryka Konwińskiego obejmuje niemal wszystkie pozycje baletu klasycznego, m.in. „Jezioro łabędzie”, „Cop­pelia”, „Don Kichot”, „Dziadek do orzechów”, „Córka źle strzeżona”, „Har­nassie”, „Romeo i Julia” (Prokofiewa i Berlioza) oraz wiele opracowań do muzyki współczesnej (Kilara, Miliana, Pendereckiego) realizo­wanych na krajowych scenach muzycznych. Dyplom Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie. Jako tancerz debiutował na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu, jako choreograf - w studenckim Te­atrze Nurt, gdzie wraz z reżyserem Januszem Nyczakiem zrealizował prapremierę polską "Operetki" Gombrowicza. W roku 1971 r. Henryk Konwiński rozpoczął „Nocą Walpurgii” w „Fauście” owocną współpracę z ówczesnym dyrektorem Opery Śląskiej - Napoleonem Siessem. Na scenie bytomskiego teatru zrealizował swój pierwszy pełno­spektaklowy balet "Stworzenie świata", wyreżyserował także wiele spektakli operowych, operetkowych i baletowych, m.in. „Traviata”, „Salome”, „Straszny dwór”, „Ernani”, „Madama Butterfly”, „Cosi fan tutte”, „Gioconda”, „Don Kichot”, „Aida”, „Wesoła Wdówka” oraz „Orfeusz i Eury­dyka”. Był wielokrotnie nominowany i nagradzany Złotą Maską, jest także laureatem Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy choreograf (2010 i 2016), Srebrnego Medalu Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2011), Statuetki Terpsychory – na­grody specjalnej Sekcji Tańca i Baletu ZASP (2014), Medalu Miasta Bytomia, MUZY (2007), nagrody Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie choreografii i tańca (2016), Złotego Krzyża Zasługi oraz Krzyża Kawalerskiego Orderu Odrodzenia Polski.
 

TOMASZ TOKARCZYK

Dyrygent. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dyrygentury prof. Jerzego Katlewicza oraz w klasie skrzypiec prof. Ewy Szubry-Jargoń. W latach 2002-2004 był dyrygentem oraz kierownikiem muzycznym w Operze na Zamku w Szczecinie. Od 2004 roku związany z Operą Krakowską jako jej dyrygent i kierownik muzyczny. Poprowadził ponad 600 spektakli operowych i operetkowych, w tym sprawował kierownictwo muzyczne w blisko 30 spektaklach. Dla krakowskiej sceny przygotował premiery m.in. „Der Kaiser von Atlantis” Ullmanna, „Madama Butterfly” i „Cyganeria” Pucciniego, „Baron cygański” Straussa, „Traviata”, „Trubadur” i „Requiem” Verdiego, „Ariadna na Naxos” R. Straussa, „Wesele Figara” Mozarta, „Carmina Burana” Orffa, „Miłość do trzech pomarańczy” Prokofiewa, „Mefistofeles” Boito, „Tannhäuser” Wagnera, „Opowieści Hoffmanna” J. Offenbacha, a także w ramach Festiwalu K. Pendereckiego „Diabły z Loudun”. Dyryguje również wieloma koncertami symfonicznymi i oratoryjnymi. Współpracuje z licznymi instytucjami w kraju i za granicą, m.in. z Festiwalem w Wexford (Irlandia), z orkiestrą symfoniczną w Trondheim (Norwegia), Teatrem Opery i Baletu w Czelabińsku (Rosja), Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Operą Wrocławską, Operą i Filharmonią Podlaską oraz Operą Bałtycką. Występuje z wybitnymi artystami, m.in. Andrzejem Dobberem, Mariuszem Kwietniem, Katarzyną Oleś-Blachą, Arturem Rucińskim, Małgorzatą Walewską. Od roku akademickiego 2016/2017 jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie.
 

KAROLINA SOFULAK

 
Absolwentka Studiów Filologiczno-Kulturoznawczych Europy Zachodniej na Uniwersytecie Warszawskim oraz międzywydziałowego kierunku reżyserii opery i teatru muzycznego  na PWST im. Ludwika Solskiego i Akademii Muzycznej w Krakowie. Jako asystentka reżysera współpracowała z Mariuszem Trelińskim, Davidem Aldenem, Christopherem Aldenem, Keithem Warnerem, Phyllidą Lloyd oraz Krzysztofem Warlikowskim. Jako współpracowniczka reżysera i reżyserka wznowień brała udział w produkcjach następujących teatrów: Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie, Opera North, Cantiere Internazionale di Montepulciano, Badisches Staatstheater Karlsruhe, Grange Park Opera, Oper Chemnitz, Teatro Regio di Torino, Opéra National de Bordeaux, Opéra de Dijon, Oper Wuppertal, English National Opera oraz Royal Opera House Covent Garden. Reżyserowała dla Brighton Early Music Festival (Pygmalion  Rameau) i dla the London Festival of Baroque Music (Combattimento di Tancredi e Clorinda Monteverdiego). W 2016 została finalistką konkursu na stypendium Independent Opera, a rok później przygotowała Rycerskość wieśniczą Mascagniego dla Opera North jako część entuzjastycznie przyjętego sezonu jednoaktówek Little Greats. W 2018 roku zdobyła pierwszą nagrodę w międzynarodowym konkursie reżyserskim European Opera Directing Prize, a jej zwycięska inscenizacja Manon Lescaut Pucciniego została zaprezentowana na scenie Opera Holland Park w Londynie w czerwcu 2019. W Polsce wyreżyserowała La traviatę Verdiego dla Opery Bałtyckiej w Gdańsku (2012) i Fausta Gounoda dla Teatru Wielkiego w Poznaniu (2019). 
 
 
 
 
Wstecz