8 marca 2025 roku Opera Śląska zaprasza na premierę baletu Spartakus z muzyką Arama Chaczaturiana, w choreografii czeskiego twórcy Roberta Balogha. To wielowątkowe dzieło łączące epickie, tragiczne i liryczne sceny, pełne dramatycznych napięć. Opowieść o odwadze, poświęceniu i dążeniu do wolności, ukazana w widowiskowej formie pełnej emocji i ekspresji. Głównym przesłaniem baletu jest walka o wolność, a bunt gladiatorów staje się jej symbolem.
Za każdym spektakularnym widowiskiem stoi zespół utalentowanych ludzi, którzy wkładają w nie swoje serce, pasję i profesjonalizm. Chcemy Wam przedstawić tych, którzy odpowiadają za to niezwykłe wydarzenie.
Robert Balogh | choreografia
Jeden z najbardziej uznanych choreografów średniego pokolenia na Słowacji oraz na arenie międzynarodowej. Urodził się w Novych Zámkach na Słowacji w rodzinie o artystycznych tradycjach. Ukończył studia z zakresu choreografii i inscenizacji baletu na Akademii Sztuk Muzycznych w Bratysławie.
Jest twórcą nowoczesnych i neoklasycznych choreografii. Wypracował własny, niepowtarzalny styl, w którym wyraża emocje i uczucia poprzez swobodny taniec oparty na klasycznych technikach baletowych. Często posługuje się wizualnymi metaforami ruchu, które przypominają marzenia senne, gdzie wyobraźnia i impulsy przybierają formy wizualne. Wiele jego spektakli opiera się na fabule, często inspirowanej literaturą, a sam artysta skupia się na głębokim psychologicznym portrecie postaci.
Jego kariera choreograficzna rozpoczęła się w Ołomuńcu od spektaklu „Dom Bernardy Alby” i znalazła kontynuację w 1988 roku w Teatrze Narodowym w Bratysławie, gdzie wystawił „Extasy of the Spirit” do muzyki „Requiem” Mozarta. Rok później został zaproszony przez znanego reżysera filmowego Petera Weigla do współpracy z Teatrem Narodowym w Pradze. Wspólnie zrealizowali neoklasyczną „Damę Kameliową” oraz nowoczesne balety „Catulli Carmina” i „Extasy of Spirit”.
Robert Balogh często tworzy własne kolaże muzyczne, własne libretta oraz zajmuje się reżyserią swoich spektakli. Skupia się zarówno na pełnometrażowych opowieściach baletowych w stylu neoklasycznym, jak i na nowoczesnych baletach jednoaktowych. Posiada także wieloletnie doświadczenie w choreografii i reżyserii oper, operetek oraz musicali.
Jego twórczość nie ogranicza się jedynie do teatru. Współpracował również z filmem i telewizją przy takich projektach jak „Stabat Mater” (Dvořák), „Laskie tańce” (Janáček) oraz baletowym filmie „Restless Visions”, za który zdobył nagrodę w Paryżu. Jego talent choreograficzny został doceniony na międzynarodowej arenie – zdobył brązowy medal na Konkursie Choreograficznym w Tokio oraz złoty medal na Jackson Choreography Competition. W uznaniu jego osiągnięć artystycznych został uhonorowany Nagrodą Miasta Nove Zamky oraz nagrodą Miasta Ołomuniec.
Do jego najważniejszych dzieł baletowych należą: „Romeo i Julia”, „Makbet”, „Spartakus”, „Dama Kameliowa”, „Otello”, „Poskromienie złośnicy”, „Frida”, „Carmen”, „Requiem”, „Carmina Burana”, „Catulli Carmina”, „Rusałka”, „The Show Must Go On – Queen”, „The Beatles Celebration” oraz „Bolero”.
Piotr Mazurek | kierownictwo muzyczne
Kierownik muzyczny Opery Śląskiej. Jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie wiolonczeli profesora Tomasza Strahla oraz w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej w klasie profesor Moniki Wolińskiej. Już od początku swojej edukacji akademickiej fascynował go aparat orkiestrowy, co mocno ukierunkowało jego ścieżkę rozwoju instrumentalnego stawiając za priorytet wszelkie aktywności związane z wykonawstwem ansamblowym.
W swoim bogatym dorobku zawodowym Piotr Mazurek pełnił funkcję koncertmistrza grupy wiolonczel w Warszawskiej Operze Kameralnej, a od 2010 roku był zastępcą lidera grupy wiolonczel w orkiestrze Sinfonia Varsovia.
Po ukończeniu studiów dyrygenckich, w sezonie artystycznym 2022/2023 związał się ze światem operowym obejmując stanowisko asystenta dyrygenta w Operze Wrocławskiej. W ramach tej współpracy poprowadził wznowienia między innymi takich dzieł jak „Kopciuszek” G. Rossiniego czy „Don Juan” Christopha W. Glucka. W kolejnym sezonie artystycznym awansował w szczeblach kariery na kierownika orkiestry Opery Bałtyckiej, co umożliwiło mu dalsze poszerzanie repertuaru operowo-baletowego i współpracę z wybitnymi artystami. W grudniu 2023 roku w tymże teatrze poprowadził swoją pierwszą premierę baletową „Karnawał zwierząt” C. Saint - Saensa. Pracował także przy wznowieniach takich spektakli jak: „Rigoletto” G Verdiego , „Thais” J. Masseneta, „Coppelia” L. Delibes czy „Łaskawość Tytusa” W. A. Mozarta. W sezonie artystycznym 2023/2024 nawiązał również współpracę z naszą Operą, gdzie objął kierownictwo muzyczne nad premierą „Poławiaczy pereł” G. Bizeta.
Poza zespołami operowymi współpracował z takimi zespołami symfonicznymi jak: Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, Filharmonia Gorzowska, Filharmonia Zielonogórska czy Filharmonia Opolska.
Roman Šolc | kostiumy
Jest obecnie jednym z najbardziej cenionych projektantów kostiumów teatralnych w Czechach. Urodzony w Poděbradach, ukończył Konserwatorium Tańca w Pradze w 1995 roku, a następnie płynnie przeszedł od kariery zawodowego tancerza do projektowania kostiumów na najwyższym poziomie. Jako tancerz związany był z Baletem Teatru Narodowego w Pradze oraz Teatrem J. K. Tyla w Pilźnie, zdobywając liczne nagrody w konkursach baletowych i nominację do prestiżowej nagrody Thália w 1996 roku za rolę Merkucja.
Swoją przygodę z projektowaniem kostiumów rozpoczął w 1998 roku, tworząc pierwsze projekty dla Praskiego Baletu Kameralnego. Wkrótce potem rozpoczął współpracę z Teatrem Narodowym w Brnie, Teatrem J. K. Tyla w Pilźnie, Teatrem Laterna magika oraz Praską Operą Państwową. Zaprojektował kostiumy z epoki dla Teatru Morawskiego w Ołomuńcu (m.in. do spektakli „Romeo i Julia” oraz „Jezioro Łabędzie”), jak i odważne, ekstrawaganckie projekty do „Rusałki”.
Dużym uznaniem cieszyły się jego kostiumy do sztuk „King's Speech” oraz „Opowieść wigilijna” K. Dickensa, w której główną rolę zagrał Karel Roden. Jego twórczość wzbogaciła również wiele produkcji musicalowych. W 2014 roku został wybrany przez londyński zespół do zaprojektowania kostiumów do czeskiej premiery legendarnego musicalu „Upiór w operze”, a w tym samym roku stworzył kostiumy do premiery „Mamma Mia” w Czechach.
Roman Šolc działa również na polu filmowym – zaprojektował kostiumy do filmu „Hlídač č. 47” („Strażnik nr 47”) w reżyserii Filipa Renča. Jego wieloletnią pasją są kostiumy z epoki, co skłoniło go do współpracy przy współczesnej światowej premierze baletu-pantomimy „Didone abbandonata” Angioliniego. Od 2006 roku jest członkiem francuskiej Académie Desprez, specjalizującej się w scenografiach teatralnych z epoki i historycznych. W ramach tej współpracy stworzył kostiumy do „Don Giovanniego” Mozarta na potrzeby produkcji w Teatrze Estates w Pradze.
Eduard Prikryl | projekcje
Wieloletni kierownik działu scenicznego i twórca wielu scenografii do różnych przedstawień pracował w Teatrze Morawskim w Ołomuńcu przez ponad 40 lat. Zaprojektował scenografię do kilku ołomunieckich produkcji baletowych, które odniosły wielki sukces wśród publiczności – „Jezioro Łabędzie” (1998), „Romeo i Julia” (2000), „Madame Butterfly” (2002), „Amadeusz” (2004), „Dziadek do orzechów” (2010), „Karel Gott – Złoty głos z Pragi” (2010), „Taniec z gwiazdami” (2013) i „Śpiąca królewna” (2014). Jego charakterystyczne wyczucie przestrzeni teatralnej, rozwiązania artystyczne i późniejsza realizacja środowiska scenicznego podkreślają dramatyczne walory przestrzeni scenicznej i tworzą kompleksowy odbiór całego spektaklu. Eduard Přikryl współpracuje wyłącznie z choreografem i reżyserem Robertem Baloghiem oraz Studiem Baletowym przy Teatrze Morawskim w Ołomuńcu – jest autorem scenografii do baletów „Dziadek do orzechów”, „Simba”, Mojżesz – Książę Egiptu”, „Tarzan - król dżungli” i „Żuki”. W 2009 roku otrzymał z rąk ówczesnego dyrektora Teatru Morawskiego Mgr. Václava Kožušníka Nagrodę za bezpieczeństwo techniczne.
Adam Kolarcik | reżyser światła
Realizator oświetlenia i light designer z pasją do tworzenia niezapomnianych wizualnych doświadczeń. Od koncertów muzyki klasycznej po show muzyki rozrywkowej – projektuje, tworzy i realizuje oświetlenie, które nadaje wydarzeniom wyjątkowy klimat. Na koncie ma wiele udanych reżyserii światła oraz realizacji oświetlenia tras koncertowych. Zawsze w pogoni za idealnym światłem – bo przecież dobra oprawa wizualna to połowa sukcesu!