Opera Online

Aktualności

06 czerwca 2024, Czwartek
Poznaj realizatorów spektaklu Don Giovanni!

Premiera Don Giovanniego w bytomskim teatrze to bez wątpienia wydarzenie, na które czeka wielu Melomanów! Michał Znaniecki, reżyser o międzynarodowej renomie, który słynie z nowatorskich i odważnych interpretacji klasycznych dzieł, tym razem podjął się inscenizacji jednej z najsłynniejszych oper Mozarta.

Poznajcie wyjątkowy zespół, który pracuje przy tym projekcie:

Michał Znaniecki | reżyseria

Studiował na Uniwersytecie w Bolonii u Umberto Eco oraz Giorgio Strehlera w Teatro Piccolo di Milano. Zadebiutował w mediolańskiej La Scali mając zaledwie 24 lata. Reżyser, dramaturg, scenograf i pedagog. Autor ponad 250 spektakli, od przeszło 25 lat pracuje na najważniejszych scenach operowych całego świata, między innymi w Polsce, Włoszech, Francji, Hiszpanii, Chinach, Argentynie, Chorwacji, na Węgrzech czy Kubie. Wyspecjalizował się w megaprodukcjach plenerowych, które realizował na stadionach, wyspach i w parkach – między innymi dla Israeli Masada Opera Festival w ramach wieloletniego kontraktu. Teatro San Carlo w Neapolu, Teatro Real w Madrycie, Teatro Colon w Buenos Aires, Narodowa Opera w Budapeszcie czy Lwowie to obok najważniejszych polskich scen operowych teatry, do których najczęściej powraca współpracując z największymi solistami i dyrygentami takimi jak: Daniel Oren, Placido Domingo, Jose Cura, Maurizio Begnini czy Piotr Beczała. Szczególne miejsce w jego dorobku artystycznym zajmują projekty teatralne, edukacyjne i angażujące grupy dotknięte wykluczeniem społecznym. Za te inicjatywy był wielokrotnie nagradzany, między innymi medalem Regionu Puglia za zasługi artystyczne i społeczne (2008) czy Doroczną Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za projekty realizowane z Fundacją Jutropera w ramach ESK Wrocław (2016). Jako wykładowca reżyserii operowej pracuje w Akademii Teatralnej w Warszawie, Akademii Muzycznej w Katowicach i prowadzi zajęcia w Central Academy of Drama w Pekinie. Był jednym z najmłodszych dyrektorów Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie i Teatru Wielkiego w Poznaniu. W jego dorobku artystycznym znajdują się największe i najważniejsze tytuły operowe takich kompozytorów jak: Giuseppe Verdi, Gaetano Donizetti, Wolfgang Amadeusz Mozart, Gioacchino Rossini, Stanisław Moniuszko czy Krzysztof Penderecki. Obok wielkiego repertuaru i znanych tytułów, Znaniecki bardzo chętnie sięga po opery nieznane. Są to tytuły dawne, zapomniane lub zagubione, którym nadaje nowe życie dokonując artystycznych odkryć i rekonstrukcji. Artysta ma na swoim koncie wiele nagród. Jego polskie inscenizacje musicalowe parokrotnie nagradzane były Złotymi Maskami w wielu kategoriach. Za spektakl Eugeniusz Oniegin reżyser otrzymał nagrodę Premios Líricos Teatro Campoamor, dla najlepszej produkcji premierowej roku w Hiszpanii (2011). Został nagrodzony także w Narodową Nagrodą Teatralną Chorwacji, za najlepszy spektakl operowy roku Mefistofele (2014) oraz nagrodą specjalną „włoskim Oscarem operowym” Premio Abbiati za projekt 200.com – Pagliacci (2015) oraz Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury dla najlepszego reżysera (2021). Otrzymał także Złotą Maskę za spektakl roku Romeo i Julia (2017) zrealizowany na deskach Opery Śląskiej. Po tym sukcesie artysta powracał do Bytomia reżyserując Traviatę, Czekając na Chopina, Flisa w ramach obchodów Roku Stanisława Moniuszki czy Sekret Requiem. Działania reżysera z Operą Śląską zostały docenione podczas Saaremaa Opera Festival w Estonii w 2022 r., kiedy to cały repertuar festiwalowy wypełniony był jego spektaklami zrealizowanymi właśnie z Operą Śląską w Bytomiu. W tym samym roku odebrał także Nagrodę Specjalną Opery Śląskiej w Bytomiu z rąk Dyrektora Łukasza Goika. Odznaczony srebrnym medalem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Ambasador Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Założyciel Festival Opera Tigre w Argentynie

Tomasz Tokarczyk | kierownictwo muzyczne

Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dyrygentury prof. Jerzego Katlewicza oraz w klasie skrzypiec prof. Ewy Szubry-Jargoń. W latach 2002-2004 dyrygent oraz kierownik muzyczny w Operze na Zamku w Szczecinie. W latach 2004-2023 związany z Operą Krakowską jako dyrygent i kierownik muzyczny. W marcu 2023 r. został kierownikiem muzycznym Opery Śląskiej w Bytomiu. Poprowadził blisko 900 spektakli operowych i operetkowych. Dyryguje również wieloma koncertami symfonicznymi i oratoryjnymi. W swoim dorobku artystycznym posiada również prawykonania. Współpracuje z licznymi instytucjami w kraju i za granicą. Brał udział w licznych festiwalach m.in.: Wexford Festival Opera (Irlandia), Opera Gala Festival (Kuwejt), Festival Internazionale delle Orchestre Giovanili (Włochy) czy Operaverseny Es Festival Szeged (Węgry), jak i Bydgoski Festiwal Operowy, Festiwal im. Adama Didura w Sanoku oraz Festiwal im. J. Kiepury w Krynicy-Zdroju. Występuje z wybitnymi artystami, m.in.: Aleksandrą Kurzak, Andrzejem Dobberem, Mariuszem Kwietniem, Katarzyną Oleś-Blachą, Arturem Rucińskim, Małgorzatą Walewską. W swoim dorobku ma nagrania muzyki teatralnej i filmowej. Odznaczony przez Prezydenta m. Krakowa medalem Honoris Gratia, otrzymał Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Medal „Polonia Minor” za profesjonalną i wieloletnią pracę na rzecz wzbogacania życia kulturalnego Małopolski i jej mieszkańców od Samorządu Województwa Małopolskiego. W 2020 r. otrzymał Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy dyrygent. Od 2016 r. jest wykładowcą, a od roku akademickiego 2023/2024 prowadzi Orkiestrę Symfoniczną Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie. W 2023 r. obronił doktorat na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Luigi Scoglio | scenografia

Włoski scenograf urodzony w Bazylei (Szwajcaria). Jest absolwentem wydziału sztuki złotniczej Państwowego Instytutu Sztuki „E. Basile” w Mesynie (Sycylia). Z wyróżnieniem ukończył także wydział scenografii na Akademii Sztuk Pięknych w Urbino, przedstawiając pracę dyplomową zatytułowaną Luminous Metamorphosis. Teoretyczno-praktyczna ewolucja ekspresywnych cech światła w teatrze XX wieku. Zajmuje się scenografią teatralną, filmową i reklamową, zarówno we Włoszech, jak i za granicą. Od ponad dwudziestu lat współpracuje jako scenograf z teatrami operowymi, teatrami dramatycznymi, reżyserami teatralnymi (m.in. Luca Ronconi, Michał Znaniecki, Mario Corradi, Rosetta Cucchi, Italo Nunziata, Fabrizio Crisafulli, Anne Riitte Ciccone, Denis Krief, Patricia Panton, Giorgio Rossi, Paolo De Falco, Natalia Babińska) oraz włoskimi i międzynarodowymi artystami w dziedzinie opery, dramatu, teatru eksperymentalnego, teatru tańca i teatru muzycznego. Od lat współpracuje z Michałem Znanieckim przy jego najważniejszych produkcjach operowych i teatralnych w Europie i na innych kontynentach. Zajmuje się również instalacjami wideo, fotografią, aranżacjami plastycznymi wystaw sztuki oraz związanymi ze scenografią wydarzeniami artystycznymi. W 2010 r. był nominowany do tytułu Najlepszego Scenografa w Polsce za realizację musicalu Producenci w Teatrze Rozrywki w Chorzowie. W roku 2011 w Hiszpanii otrzymał pierwszą nagrodę w kategorii najlepszej produkcji operowej za Onegina (koprodukcja z Operą Krakowską). W 2018 r. zdobył Złotą Maskę dla najlepszego scenografa za produkcję do spektaklu Romeo i Julia (Opera Śląska w Bytomiu) i Bulwar Zachodzącego Słońca (Teatr Rozrywki w Chorzowie). Do jego ostatnich produkcji należą spektakle: Poławiacze pereł (Teatro Colon w Buenos Aires), Wesoła Wdówka (Opera i Filharmonia Podlaska w Białymstoku), Kompania (Warszawska Opera Kameralna), Via Crucis/Cavalleria Rusticana (Opera i Filharmonia Podlaska w Białystoku), Don Giovanni (Teatr rzymski w Płowdiwie), Don Pasquale (Teatr Wielki w Łodzi), Czarodziejski Flet: Breslau (Opera Wrocławska), Raj Utracony (Teatr Wielki w Łodzi), Szwagierki (Teatr Dramatyczny w Białystoku).

Małgorzata Słoniowska | kostiumy

Absolwentka Wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych, kostiumograf, scenograf i malarka. Od 1988 r. związana zawodowo z Operą Wrocławską, w której pracowała przez 28 lat na stanowisku scenografa. Zaprojektowała kostiumy i scenografię do blisko 150 spektakli Opery Wrocławskiej oraz wielu teatrów i oper w kraju i za granicą, w tym do wielkich widowisk operowych wystawianych w Hali Stulecia we Wrocławiu: Aida G. Verdiego (2002), Carmen G. Bizeta (2005), Borys Godunow M. Musorgskiego (2007), Makbet G. Verdiego (2011), Poławiacze pereł G. Bizeta (2013) oraz superprodukcji plenerowych: Gioconda A. Ponchiellia (2003) prezentowa[1]na na rzece Odrze, Bal maskowy G. Verdiego (Stadion Olimpijski we Wrocławiu, 2012), Latający Holender R. Wagnera (2015). Stworzyła kostiumy do wszystkich części tetralogii R. Wagnera Pierścień Nibelunga w reżyserii H.P. Lehmanna: Złoto Renu (2003), Walkiria (2004), Zygfryd (2006), Zmierzch Bogów (2006), wystawianej przez Operę Wrocławską w Hali Stulecia dla wielotysięcznej publiczności. Kostiumy jej autorstwa prezentowane były w 2008 r. na wystawie Kostiumeria Małgorzaty Słoniowskiej we wrocławskim Muzeum Sztuki Mieszczańskiej. Stroje Małgorzaty Słoniowskiej pokazywane są na festiwalach mody; w latach 2008, 2009 i 2012 roku prezentowane były na Gali Off Fashion w Kielcach. W 2008 r. w Katowicach, w ramach ekspozycji W przestrzeni Uniwersum/labiryncie śmierci – Inscenizacje plastyczne oper Krzysztofa Pendereckiego prezentowano kostiumy zaprojektowane przez artystkę do wrocławskiej inscenizacji Raju utraconego K. Pendereckiego. W zbiorach Centrum Scenografii Polskiej Muzeum Śląskiego w Katowicach znajdują się jej kostiumy do Kantaty o kawie oraz Kantaty chłopskiej J. S. Bacha, wystawionych w Operze Wrocławskiej. Inspiracje światem operowym, scenografią teatralną i kostiumami znajdują odzwierciedlenie w różnorodności i barokowym stylu dzieł malarskich artystki. Zarówno gotowe stroje jak i obrazy są fantastycznymi wariacjami na temat elementów rzeczywistości. Artystka została odznaczona Brązo[1]wym i Srebrnym Krzyżem Zasługi oraz uhonorowana Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Inga Pilchowska | choreografia  

Współpracuje jako choreograf w Warszawskiej Operze Kameralnej, Operze i Filharmonii Podlaskiej, Teatrze Bagatela w Krakowie, Teatrze Horzycy w Toruniu, Teatrze Muzycznym w Łodzi, Teatrze Rozrywki w Chorzowie, Opolskim Teatrze Lalki i Aktora, Teatrze Jaracza w Lublinie, Teatrze Jaracza w Łodzi, Teatrze Jaracza w Olsztynie i w Teatrze Jaracza w Warszawie, Teatrem Syrena w Warszawie. Pracuje z wybitnymi reżyserami: Michałem Znanieckim (opery: Uprowadzenie z Seraju, Don Giovannim i Idomeneo W.A. Mozarta, Cavalleria Rusticana P. Mascagni, operetki: Księżniczka Czardasza I. Kálmána czy Wesoła Wdówka F. Lehára, musicale: Bulwar Zachodzącego Słońca A.L. Webbera, Company S. Sondheim’a i przy Marii de Buenos Aires A. Piazzoli), Igorem Gorzkowskim (Wesele St. Wyspiańskiego, Psie Serce M. Bułhakowa czy Opętanych W. Gombrowicza), Jackiem Bończykiem (Cabarecie J. Kandera czy Młodym Frankensteinie M. Brooksa), Krystyną Jandą (Kontrakcie M. Bartletta). Jest autorką choreografii także do spektakli dla młodego widza Zorro, Kot w butach, Zwierzęta Doktora Dolittle, Pożarcie królewny Bluetki, Dzieci z Bullerbyn, spektakli opartych na piosenkach M. Grechuty, St. Staszewskiego, W. Młynarskiego, Republiki. Jako tancerka zadebiutowała rolą Francisci w musicalu West Side Story L. Bernsteina na scenie Teatru Muzycznego w Gdyni. Poza rolami w spektaklach teatralnych m.in.: Teatru Kwadrat, Komedia, Syrena czy Teatru na Woli, tańczyła w wielkich widowiskach estradowych m.in.: w Opentańcu (Teatr Muzyczny w Gdyni, Bruksela, Ateny), Vichrach (Praga, Bratysława, Warszawa) czy – ostatnio – w Rock Loves Chopin (Warszawa, Berlin, Szanghaj, Kair). Do najnowszych jej realizacji teatralnych na[1]leżą: Carmina Burana z Operą Kameralną na scenie Teatru Polskiego w Warszawie w swojej reżyserii i choreografii, Alicja w Krainie Snów w reż. W. Kostrzewskiego w Teatrze Jaracza w Warszawie, Company S. Sondheim’a w reż. M. Znanieckiego w Operze Kameralnej w Warszawie, Don Kichot M. De Cervantes’a w Teatrze Soho w Warszawie i Zabicie ciotki A. Bursy w Teatrze Jaracza w Olsztynie w reż. I. Gorzkowskiego. Komedianci, czyli Konrad nie żyje B. Wildsteina w reż. A. Mastalerza w Teatrze Telewizji, Pajace R. Leoncavallo i Cavalleria Rusticana P. Mascagni w reż. M. Znanieckiego w Operze i Filharmonii Podlaskiej.

Ewa Garniec | reżyseria świateł

Projektant sztuki użytkowej, oświetlenia i przestrzeni teatralnej. Projektuje światła do spektakli teatralnych, wystaw i koncertów. Prowadzi warsztaty dotyczące oświetlenia oraz projektuję lampy. Od 2005 r. współtworzy Grupę Artystyczną KONCENTRAT. Przez kilka lat prowadziła zajęcia z oświetlenia scenicznego w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Współpracowała z Anną Augustynowicz, Michałem Zadarą, Nigellem Charnockiem, Pawłem Szkotakiem, Grzegorzem Jarzyną, Michaelem Gieletą, Julyenem Hamiltonem, Pawłem Kamzą, Nicolle Seiler, Jarosławem Tumidajskim, Marc Heinzem, Danielem Lepkoffem, Benno Voorhamem, Andrew de Lotbiniere Harwoodem, Makiko Ito, Katie Duck, Ma[1]ciejem Wojtyszką, Danielem Almgren Recénem. W 2005 r. wzięła udział w Interdyscyplinarnym Laboratorium dla Choreografów: Jagniątków. Move the Mount. Od 2004 r. związana jest z berlińskim Theater Gruppe TRAVA (Hella! Helle!, Trashfox & Hangedman, 2MORELESS). Absolwentka Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie na Wydziale Wiedzy o Teatrze. Absolwentka Wyższej Szkoły Sztuki i Projektowania w Łodzi na Wydziale Wzornictwa. Rozpoczynała pracę w Operze Narodowej jako asystentka projektantów oświetlenia z całego świata, była też stałą asystentką Felice Ross w Polsce. Współpracowała z Teatrem Rozmaitości (TR Warszawa).

Stanisław Zalewski | projekcje

Absolwent Wydziału Sztuki Mediów na Warszawskiej ASP. Artysta video. Od 2011 r. tworzy oprawy wizualne do spektakli operowych, teatralnych, na potrzeby planów zdjęciowych oraz eventów. Pracował przy ponad 30 tytułach operowych w Polsce oraz za granicą m.in.: w Nowym Jorku, Pekinie, Tokyo, Brukseli, Tel Avivie i wielu innych. Współpracował z takimi reżyserami jak: Mariusz Treliński, Grzegorz Jarzyna, Keith Warner, Amon Miyamoto, Jurij Murawicki, Anna Wieczur, Franciszek Szumiński, Wojciech Urbański. Z Operą Śląską w Bytomiu współpracuje od 2023 r. przy takich produkcjach jak: Bal Maskowy Giuseppe Verdiego w reżyserii Anny Wieczur, Poławiacze pereł Georges’a Bizeta w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego.

Wróć