Opera Online

Romeo i Julia

Charles Gounod
Premiera: 21 października 2017 r.

libretto: Jules Barbier, Michel Carré wg tragedii Williama Szekspira

kierownictwo muzyczne premiery: Bassem Akiki

inscenizacja, reżyseria, kostiumy: Michał Znaniecki

scenografia: Luigi Scoglio

choreografia: Elżbieta Pańtak, Grzegorz Pańtak

reżyseria światła: Bogumił Palewicz

kierownik chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda

kierownik baletu: Grzegorz Pajdzik

asystent dyrygenta: Grzegorz Brajner

asystenci reżysera: Anna Zwiefka, Bernadeta MaćkowiakBogdań Desoń

asystentka kostiumografa: Joanna Medyńska

asystentka scenografa: Dagmara Walkowicz-Goleśny

korepetytorzy solistów: Alfredo Abbati, Larysa CzabanMichał Kryworuczko 


 

Opera w 5 aktach

Czas trwania:
3 godz. 10 min. - 2 przerwy

Wydarzenia

08 lutego 2025, Sobota
Godzina: 18:00
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej

Kup bilet
09 lutego 2025, Niedziela
Godzina: 18:00
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej

Kup bilet
14 lutego 2025, Piątek
Godzina: 18:00
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej

Kup bilet
Zobacz wszystkie

OBSADA

Romeo Andrzej Lampert, Sang-Jun Lee

Julia Ewa Majcherczyk, Ewelina Szybliska, Dorota Gibiec-Kurowska

Ojciec Laurenty Bogdan Kurowski, Zbigniew Wunsch

Mercutio Kamil Zdebel, Paweł Konik

Stefano Anna Noworzyn-Sławińska, Michał Sławecki

Kapulet Cezary Biesiadecki, Zbigniew Wunsch

Tybalt Maciej Komandera, Adam Sobierajski

Gertruda Renata Dobosz, Iwona Noszczyk

Parys Łukasz Klimczak, Kamil Zdebel

Gregorio Włodzimierz Skalski, Wojciech Paczyński

Benvolio Grzegorz Biernacki, Hubert Miśka

Królowa Mab Jadwiga Krowiak 

Dzieci

 

Szekspir na operowej scenie

Tragiczna historia kochanków z Werony pobudza wyobraźnię kolejnych pokoleń, w nowej odsłonie scenicznej zagościła na deskach Opery Śląskiej. Opowieść o zwaśnionych rodach Kapuletów i Montekich, którą  na język opery przełożył francuski kompozytor Charles Gounod,  na bytomską scenę wprowadził Michał Znaniecki – jeden z najwybitniejszych reżyserów teatralnych i operowych. 

To historia o konflikcie, w którym niewinność jest uwikłana w rodzinne porachunki świata dorosłych. Stąd w spektaklu biorą też udział dzieci (mała Julia i mały Romeo). Dopóki nie są skażeni dorosłością, potrafią kochać i nie myślą o układach, wrogach, polityce. Ale życie jest inne. Zmusza nas do przejęcia ról społecznych; zemsty, lojalności, znaków rozpoznawczych tożsamości społecznej. – podkreśla reżyser, Michał Znaniecki.

Spektakl został nagrodzony trzema Złotymi Maskami - jako Przedstawienie Roku 2017, w kategorii rola wokalno-aktorska dla Andrzeja Lamperta za rolę Romeo i za scenografię dla Luigiego Scoglio. Dodatkowo Andrzej Lampert, za rolę Romeo, otrzymał Nagrodę im. Zbigniewa Grucy, którą przyznaje redakcja „Dziennika Teatralnego”.

Bytomska inscenizacja została także doceniona przez publiczność i krytyków. Każdy detal podkreśla wymowę scen. Powoli, z każdą minutą , jest ukazana cała głębia, wymowa opery. (…) Wartość artystyczna - muzyka, kostiumy, gra aktorska, śpiew, nie mówiąc o plastycznej scenografii - trzyma tu dobry, bardzo dobry poziom (Dziennik Zachodni); Najcenniejsza w tym spektaklu jest warstwa teatralna. Michał Znaniecki nie uległ modnej dziś pokusie przeniesienia akcji w nasze czasy, lecz przywołał tradycję szekspirowską (Rzeczpospolita); Ten spektakl, sygnowany stemplem nowej jakości (…), jest naprawdę oszałamiający (Gazeta Wyborcza).

Libretto: Jules Barbier i Michel Carré na podstawie dramatu Williama Szekspira "Romeo i Julia"

Opera w pięciu aktach.

Akcja rozgrywa się w Weronie.

AKT I

Na urodzinowym balu Julii jest Romeo, syn wrogiego Kapuletom rodu Montekich. Smutny Romeo zwierza się przyjacielowi, że dręczą go złe sny. W odpowiedzi Mercutio śpiewa „Balladę o Królowej Mab”, która we śnie nawiedza nieszczęśliwie zakochanych. Stary Kapulet z dumą prezentuje córkę gościom. Gertruda przypomina, że nadchodzi czas małżeństwa, lecz Julia nie chce o tym słyszeć. Romeo zakochuje się w Julii, a ona w nim. Za późno dowiadują się, kim są. Nawet obecność na balu jest dla Romea niebezpieczna. Siostrzeniec Kapuleta, Tybalt, poznał go i Romeo musi uchodzić.

AKT II

Nocą Romeo idzie pod balkon Julii. Nastrojową scenę miłosną mąci tylko napaść służby Kapuletów na Stefana, pazia Montekich.

AKT III

Odsłona 1

Romeo i Julia wiedząc, że nie dostaną zgody na małżeństwo, udają się do sędziwego ojca Laurentego, by udzielił im ślubu. Zakonnik się wzdraga, lecz po namyśle wyraża zgodę, mając nadzieję, że ich ślub zakończy rodową waśń.

Odsłona 2

Paź Montekich, Stefano, zostaje napadnięty przez służbę Kapuletich. Mercutio broni chłopca, lecz chce uniknąć walki z Kapuletami. Sam wyzywa Tybalta na pojedynek i wkrótce ginie. Wówczas Romeo zabija Tybalta. Za to musi ponieść karę:wygnanie.

AKT IV

Odsłona 1

Zamiast opuścić miasto, Romeo spotyka się z Julią, by ją pożegnać. Pojawia się Kapulet i każe Julii poślubić hrabiego Parysa. Ojciec Laurenty chce pomóc Julii i daje jej narkotyk, sprowadzający sen podobny do śmierci.

Odsłona 2

W kulminacyjnej chwili ślubu Julia osuwa się na ziemię.

AKT V

Julię pochowano w rodzinnym grobowcu. Przybywa tu Romeo, który nie wie, że śmierć Julii jest tylko pozorna. Zrozpaczony zażywa truciznę. Julia budzi się. Kochankowie zamieniają najczulsze słowa i cieszą się spóźnioną chwilą szczęścia. Romeo umiera, Julia zaś przebija się sztyletem.

/Streszczenie libretta w oparciu o „Przewodnik operowy” Józefa Kańskiego/

 

 

 
Wstecz