Opera Online

Opera blisko Ciebie: Porozmawiajmy o Operze...

OPERA BLISKO CIEBIE: Porozmawiajmy o Operze... to zainaugurowany w marcu 2017 r., cykl spotkań w Sali Koncertowej im. Adama Didura - spotkań z operą, której tajemnicę i wszechstronny wymiar odkrywają osoby, dla których świat teatru operowego, to całe życie. Bohaterami wędrówki do wnętrza opery są artyści, twórcy i ludzie teatru, a podróż tę dopełniają kameralne koncerty solistów, tematycznie związane z dorobkiem artystycznym gościa wieczoru.
Gospodarz cyklu – związana ze światem mediów Violetta Rotter-Kozera – zaprasza ciekawych i nietuzinkowych gości, którzy przybliżają publiczności magiczny świat teatru operowego; zdradzają tajemnice tworzenia gatunku, od partytury do gotowego dzieła scenicznego. Artyści, reżyserzy, scenografowie, choreografowie, znawcy teatru, odpowiadają na nurtujące widzów pytania i dzielą się swoim doświadczeniem. Spotkania odbywają się pod patronatem TVP3 Katowice, a relacje z nich dostępne są na antenie TVP w programie Zawsze z Kulturą.
 

Serdecznie zapraszamy na kolejne wydarzenia z cyklu OPERA BLISKO CIEBIE: Porozmawiajmy o Operze... 14 maja, gościem spotkania będzie prof. Ewa Michnik - dyrygentka i pedagog, wieloletnia dyrektor naczelna i artystyczna Opery Wrocławskiej oraz Krakowskiej, autorka książki „Wrocławskie megaopery Ewy Michnik”.

Prof. Ewa Michnik

Polska dyrygentka i pedagog, profesor sztuk muzycznych, urodzona 15 lutego 1943 w Bochni. Wieloletnia dyrektor naczelna i artystyczna Opery Krakowskiej (1981-1995) i Opery Wrocławskiej (1995 – 2016). Studiowała teorię muzyki, wychowanie muzyczne oraz dyrygenturę w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie (dyplom w 1972). Studia dyrygenckie uzupełniała pod kierunkiem Hansa Swarowsky'ego w Wiedniu. W latach 1972-78 pracowała na stanowisku dyrygenta w Filharmonii Zielonogórskiej. W 1980 objęła kierownictwo artystyczne Opery i Operetki w Krakowie. W latach 1981-95 była dyrektorem naczelnym i artystycznym Opery Krakowskiej. Od 1995 pełni funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Opery Wrocławskiej. W latach 1997-2002 była również dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Oratoryjno-Kantatowego „Wratislavia Cantans”. W 2000 otrzymała tytuł naukowy profesora. Została wykładowcą w Instytucie Dyrygentury Chóralnej i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Krakowie, a także kuratorem ds. opery podczas przygotowań Wrocławia do obchodów Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Dyrygowała gościnnie wieloma orkiestrami, m.in.: Orkiestrą Filharmonii Praskiej, Orkiestrą Budapeszteńskiego Radia i Telewizji, Orkiestrą Symfoniczną w Norymberdze, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, Deutsche Bach Orchester w Hamburgu, Kammer Wiener Oper, orkiestrami teatrów operowych w Łodzi, Warszawie i Poznaniu. Występowała gościnnie z różnymi orkiestrami zagranicznymi.

Od 1997 z zespołem Opery Wrocławskiej realizowała wspaniałe widowiska operowe z udziałem wybitnych artystów z całego świata. Większość z nich została wystawiona na scenie Hali Ludowej (obecnie Hali Stulecia) we Wrocławiu: „Aida” (1997, 2002), „Carmen” Georgesa Bizeta (1998, 2005), „Nabucco” (1999) i „Trubadur” (2000) Giuseppe Verdiego, „Carmina burana” Carla Orffa (2001), „Straszny dwór” Stanisława Moniuszki (2001), „Skrzypek na dachu” Jerry'ego Bocka i Josepha Steina (2002, 2008). Artystka jest drugą kobietą na świecie, która dyrygowała wszystkimi częściami tetralogii Richarda Wagnera „Pierścień Nibelunga: Złoto Renu” (2003, 2006), „Walkiria” (2004, 2006), „Zygfryd” (2005, 2006) i „Zmierzch bogów” (2006). W ramach Letniego Festiwalu Operowego przygotowała m.in.: w 2007 – „Napój miłosny” Gaetano Donizettiego (na Pergoli obok Hali Stulecia), w 2008 – „Otello” Verdiego (na Wyspie Piasek), w 2010 – „Turandot” Giacomo Pucciniego (na Stadionie Olimpijskim). Ponadto w 2003 zrealizowała na rzece Odrze „Giocondę” Amilcare Ponchiellego, którą na żywo obejrzała 30-tysięczna widownia, a zarejestrowała Telewizja Polska. Artystka zajmuje się również działalnością pedagogiczną w Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2000 roku otrzymała tytuł profesora sztuki muzycznej. Uczestniczy w pracach jury konkursów wokalnych, pianistycznych i kompozytorskich. Odznaczona Krzyżem Oficerskim (2001), Komandorskim (2010) i Komandorskim z Gwiazdą (2016) Orderu Odrodzenia Polski oraz Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2005).

Wrocławskie megaopery Ewy Michnik” to album poświęcony historii spektakularnych przedstawień operowych realizowanych w latach 1997 – 2016 w ramach Opery Wrocławskiej, nawiązujących do tradycji europejskich widowisk muzycznych “open air”. Na przestrzeni minionych lat Opera Wrocławska wystawiła 43 tytuły operowe w formie megawidowisk operowych, przedstawiając je w 144 spektaklach z udziałem wybitnych artystów występujących na najważniejszych scenach świata. Publikacja zawiera obszerne materiały archiwalne, relacje i opinie 120 krytyków muzycznych, dziennikarzy i artystów w tym 65 zagranicznych. Wzbogacona o dokumentację fotograficzną, wpisuje się więc w potrzebę upamiętnienia tych wydarzeń i przekazania następnym pokoleniom. Autorka książki - a tym samym inicjatorka wrocławskich megawidowisk - została uhonorowana w 2016 roku w imieniu Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Orderem Odrodzenia Polski, za wybitne zasługi dla rozwoju polskiej muzyki poważnej, osiągnięcia w pracy twórczej oraz promowanie polskiej kultury.

 

 

 
Wstecz