Opera Online

Don Kichot

Ludwig A. Minkus
Premiera: 26 kwietnia 2019
Sala balowa z wiszącymi żyrandolami z róż. W centrum Basilio unoszący Kitrę

inscenizacja i choreografia: Henryk Konwiński

opracowanie choreografii „Driad" i przekaz pas de deux według Mariusa Petipy: Liliana Kowalska

kierownictwo muzyczne: Arif Dadashev 

scenografia i kostiumy: Ireneusz Domagała

reżyseria światła: Dariusz Pawelec

współpraca muzyczna: Agnieszka Nagórka

asystent choreografa : Aleksandra Piotrowska-Zaręba

asystent scenografa: Dagmara Walkowicz-Goleśny

kierownik baletu: Grzegorz Pajdzik

pedagodzy baletu: Lucyna Popławska, Kazimierz Cieśla

akompaniator: Natalia Myślewicz

inspektor baletu: Ewa Czampiel-Matura

przygotowanie uczniów Szkoły Baletowej im. L. Różyckiego w Bytomiu: Agata Bara

 

Wydawca Rob. Forberg Musikverlag, Berlin

 

balet w 3 aktach - pięciu obrazach

Czas trwania:
2 godz. 30 minut - 2 przerwy

Obsada:

KITRI – Michalina DROZDOWSKA, Viridiana HERNANDEZ MARTINEZ

BASILIO – Douglas DE OLIVEIRA FERREIRA, Keisuke KOMORI

ULICZNA TANCERKA – Michalina DROZDOWSKA, Ai OKUNO

ESPADA – Douglas DE OLIVEIRA FERREIRA. Keisuke KOMORI

MATADORZY – Artur DMOCHOWSKI, Hodaka MAURYAMA, Keisuke SAKAI, Krzysztof SZCZYGIEŁ

DON KICHOT – Daniil ALEXANDROV, Zbigniew BILIŃSKI

SANCHO PANSA – Wojciech PACZYŃSKI

MERCEDES – Ellen BREMER, Sara GUARNIERI

KRÓLOWA DRIAD – Ai OKUNO, Mitsuki NODA

AMOR Monika LATUSEK, Kurara USHIZAKA

PRZYJACIÓŁKI KITRI – Kyoko ISHIHARA, Monika LATUSEK, Mitsuki NODA, Kurara USHIZAKA

PRZYJACIELE BASILIA – Karol PLUSZCZEWICZ oraz Paweł KRANZ, Patryk NOWACKI

CYGANKA – Ellen BREMER, Viridiana HERNANDEZ MARTINEZ, ALEKSANDRA PIOTROWSKA - ZARĘBA

CYGANIE – Hodaka MAURYAMA, Karol PLUSZCZEWICZ, Keisuke SAKAI oraz Sara GUARNIERI, Anna KMIECIK-SOKALLA, Sylwia KUBACKA-WERNER, Aleksandra LACH, Katarzyna NALEPA, Aleksandra PYTEL-PAJDZIK, Artur DMOCHOWSKI, Paweł KRANZ, Patryk NOWACKI, Krzysztof SZCZYGIEŁ

KSIĘŻNA – Aleksandra PIOTROWSKA-ZARĘBA

LORENZO, OJCIEC KITRI – Michał BAGNIEWSKI, Piotr STRZODKA

GAMACHE, BOGATY ZALOTNIK – Jacek DROZDOWSKI

WŁAŚCICIELKA TAWERNY – Jolanta WYSZKOWSKA

DAMY DWORU, KAWALEROWIE – Artyści Chóru Opery Śląskiej 

Soliści, Koryfeje i Zespół Baletowy, Artyści Chóru Opery Śląskiej i Uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. L. Różyckiego w Bytomiu oraz Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Arifa Dadasheva

 

Spektakl, inspirowany legendarną powieścią Miguela Cervantesa opowiada historię Błędnego rycerza i jego wiernego giermka Sancho Pansa, którzy wędrują przez Hiszpanię. W jednej z wiosek spotykają parę zakochanych. Ubogi cyrulik Basilio kocha piękną Kitri. Dziewczyna ma już bogatego pretendenta do swojej ręki i… surowego ojca, dla którego ważne jest to, aby córka wyszła za mąż za zamożnego kandydata. Basilio jednak liczy, że uda mu się zdobyć fortunę i w ten sposób zaskarbić łaski ojca ukochanej. Don Kichot, którego misją jest ratowanie świata, chce im oczywiście pomóc.  Zwłaszcza, że widzi w Kitri swoją ukochaną, wymarzoną Dulcyneę…

Balet ma w sobie wiele humoru, a przygody bohaterów stają się impulsem do prezentowania popisowych wariacji solowych, duetów i tańców zespoło­wych. Dotyczy to zarówno prezentacji  w tańcach charakterystycznych typu cygański oraz tańce hiszpańskie jak fantango, seguidilla czy bolero. Jednocześnie mamy tu w pełni przedstawiony taniec klasyczny o najwyższym poziomie techniki.

Libretto: Marius Petipa według powieści Miguela Cervantesa

PROLOG

Don Kichot, naczytawszy się ksiąg o przygodach błędnych rycerzy, postanawia wyruszyć na poszukiwanie ideału piękna, jakim dla niego jest Dulcynea. Towarzyszy mu wierny sługa Sancho Pansa.

AKT I

Na placu hiszpańskiego miasteczka codzienny gwar i krzątanina. Kitri, córka właściciela gospody, Lorenza, tańczy z przyjaciółkami. Dziewczyna jest zakochana w Basiliu, ale jej ojciec nie zgadza się na małżeństwo z biednym cyrulikiem - swata jej na męża bogatego Gamacha. Na rynek wkracza niecodzienna postać: Don Kichot. Jest oczarowany tańczącą Kitri, która jawi mu się jako uosobienie Dulcynei. Składa jej rycerski hołd uwielbienia, który zostaje przyjęty z humorem. Wkrótce zręcznym manewrem Kitri znika wraz z Basiliem, a Lorenzo, Gamache i Don Kichot z Sancho Pansą rzucają się zanim w pogoń. W tawernie zebrali się matadorzy i lispada, adorujący uliczną tancerkę. Zainteresowanie wszystkich szybko przenosi się na tańczącą Mercedes. Uliczna tancerka nie chce dać za wygraną. Nieporozumienie przerywa pojawienie się Kitri 1 Basilia oraz całego goniącego ich towarzystwa. Lorenzo próbuje zmusić córkę do małżeństwa z Gamachem, co widząc Basilio - pozoruje samobójstwo. Lorenzo zmuszony przez Don Kichota, udziela błogosławieństwa Kitri i "umierającemu" Basiliowi. Chłopak natychmiast ożywa i młodzi uciekają. Oszukany Lorenzo i Gamache gonią ich, za nimi zaś podąża błędny rycerz z wiernym sługą.
Don Kichot jest przekonany, że to miłość wskrzesiła Basilia.

AKT II

Noc, Cyganie przy ognisku. W sam środek zabawy wpadają goniący Basilia i Kitri. Don Kichot dostrzega stojący nieopodal wiatrak i bierze go za wcielenie złych mocy. Rzuca się do walki, a wszyscy przerażeni uciekają. Sancho Pansa pielegnuje potłuczonego pana. Don Kichot jest oszołomiony; wydaje mu się, że Amor prowadzi go do krainy Driad. Jedną z nich jest Kitri- Dulcynea. Sancho cuci  Don Kichota. Oto pojawia się spacerująca po lesie para księżna z orszakiem, która zaprasza błędnego rycerza na zamek.

AKT III

Na zamku pojawiają się wszystkie znane nam postaci. W honorowym pojedynku Don Kichot zmusza natrętnego Gamacha do rezygnacji z ręki Kitri. Młodzi są szczęśliwi. Błędny rycerz w towarzystwie wiernego Sancho Pansy, udają się w dalszą drogę na poszukiwanie ideału piękna.

 
Wstecz