Opera blisko Ciebie: Porozmawiajmy o Operze...

OPERA BLISKO CIEBIE: Porozmawiajmy o Operze... to zainaugurowany w marcu 2017 r., cykl spotkań w Sali Koncertowej im. Adama Didura - spotkań z operą, której tajemnicę i wszechstronny wymiar odkrywają osoby, dla których świat teatru operowego, to całe życie. Bohaterami wędrówki do wnętrza opery są artyści, twórcy i ludzie teatru, a podróż tę dopełniają kameralne koncerty solistów, tematycznie związane z dorobkiem artystycznym gościa wieczoru.
Gospodarz cyklu – związana ze światem mediów Violetta Rotter-Kozera – zaprasza ciekawych i nietuzinkowych gości, którzy przybliżają publiczności magiczny świat teatru operowego; zdradzają tajemnice tworzenia gatunku, od partytury do gotowego dzieła scenicznego. Artyści, reżyserzy, scenografowie, choreografowie, znawcy teatru, odpowiadają na nurtujące widzów pytania i dzielą się swoim doświadczeniem. Spotkania odbywają się pod patronatem TVP3 Katowice, a relacje z nich dostępne są na antenie TVP w programie Z Kulturą.
 

Wydarzenia

27 października 2019, Niedziela
Godzina: 16:00
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Sala Koncertowa im. Adama Didura
Dodatkowe informacje: gość spotkania - Franck Chastrusse Colombier

Kup bilet
17 listopada 2019, Niedziela
Godzina: 16:00
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Sala Koncertowa im. Adama Didura
Dodatkowe informacje: Goście spotkania: Ewa Biegas oraz studenci Akademii Muzycznej w Katowicach - realizatorzy premiery "Verbum nobile"

Kup bilet
01 grudnia 2019, Niedziela
Godzina: 16:00
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Sala Koncertowa im. Adama Didura
Dodatkowe informacje: gość spotkania: Karolina Sofulak, reżyserka premiery "Napój miłosny"

Kup bilet
 
 
Zapraszamy na kolejne spotkania z cyklu „Opera blisko Ciebie: Porozmawiajmy o Operze…”:
27 października, godz. 16:00, Sala Koncertowa im. Adama Didura, gość spotkania: FRANCK CHASTRUSSE COLOMBIER
17 listopada, godz. 16:00, Sala Koncertowa im. Adama Didura, gość spotkania: dr hab. EWA BIEGAS, prof. AM oraz studenci Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
1 grudnia, godz. 16:00, Sala Koncertowa im. Adama Didura, gość spotkania: KAROLINA SOFULAK
 
 
FRANCK CHASTRUSSE COLOMBIER
 
 
Franck Chastrusse Colombier ukończył dyrygenturę orkiestrową w École Normale de Musique de Paris, oraz posiada wyższe wykształcenie w tej dziedzinie z Accademia Chigiana. 
Uczył się u Georges Prêtre (Teatro la Fenice, Opera de Paris et Orchestre National e France) oraz Maurizio Arena. Mając 22 lata zadebiutował operą Rigoletto w Orvieto, co spowodowało zaproszenia do kolejnych produkcji takich jak Traviata, Trovatore, Madama Butterfly, Barbiere di Siviglia. Współpracował również z Opera w Massy w charakterze dyrygenta asystenta oraz miał zaszczyt pełnić tę rolę u boku Alain Guingal (Opéra d’Avignon et Orchestre National d’Ile de France). Franck Chastrusse Colombier jest laureatem European Union Young Conductors Competition i zdobywcą pierwszego miejsca podczas Luigi Mancinelli International Competition (2014). Miał zaszczyt współpracować z wielkimi artystami m.in. z takimi jak Leo Nucci (Théâtre des Champs Elysées) i Olga Borodina (Opera de Massy). Jest współtwórcą oraz dyrektorem artystycznym projektu „Operowy Bus” przy operze w Massy (którego partnerem właśnie się stał program Erasmus). W wieku 28 lat Franck Chastrusse Colombier objął stanowisko dyrektora artystycznego orkiestry „Paryskiego Stowarzyszenia Symfonicznego”, stając się zarazem najmłodszym dyrektorem istniejącego od 1923 roku stowarzyszenia. Dyrygował operą „Carmen“ w Operze Wrocławskiej, koncertował z Operą Massy (Concert Offenbach), także w Irlandii („Wesoła Wdówka”) i w Szanghaju (Koncert Beethoven).  Asystent Gabriela Chmury przy „Fauście” w Teatrze Wielkim – Operze w Poznaniu. Obecnie kierownik muzyczny Opery Śląskiej w Bytomiu.
 
 
dr hab. EWA BIEGAS, prof. AM
jest absolwentką Katowickiej Akademii Muzycznej w klasie prof. J. Ballarina oraz wiedeńskiego Universitat fur Musik und Darstellende Kunst w klasie prof. H. Łazarskiej, laureatką wielu prestiżowych międzynarodowych konkursów wokalnych oraz stypendystką Rządu Austrii, Szwajcarskiej Fundacji Thyll-Dur i
Rządu Rzeczypospolitej Polskiej. Wśród nagrań artystki znajdują się m.in. „Monbar” I. F. Dobrzyńskiego - partia Donny Marii (Polskie Radio - dyr. Ł. Borowicz), „Legenda Bałtyku” F. Nowowiejskiego – partia Bogny (Polskie Radio - dyr. Ł. Borowicz), „Canzoni
d'amore" E. Bogusławskiego (Radio Katowice – dyr. M. Kaniowska), „Loteria na mężów” K. Szymanowskiego – partia Sary (Polskie Radio – dyr. M. Klauza), „Chantefleurs et chantefables” oraz „20 kolęd” W. Lutosławskiego, a także pieśni G. Fitelberga op. 21, 22 (Acte Prealable), „Te Deum" A. Dvoraka
(Pamplona Symfoni Orchestra – dyr. A. Wit) (Naxos). W 1999 roku zadebiutowała partią Lady Billows na deskach wiedeńskiej Studiobuhne w operze „Owen Wingrawe” B. Brittena. Od 2004 współpracuje z Operą Krakowską, gdzie zaśpiewała Halkę w „Halce”, Rozalindę w „Zemście nietoperza”, Małgorzatę w „Fauście”, Mimi w „Cyganerii”, Lizę w „Damie Pikowej”, Cio- Cio San w „Butterfly”, Tatianę w „Eugeniuszu Onieginie”, Ariadnę w „Ariadnie na
Naxos”, Fata Morganę w „Miłości do trzech pomarańczy”. Podczas wieczoru inaugurującego otwarcie nowej siedziby Opery Krakowskiej wykonała partię Joanny w „Diabłach z Loudun” K. Pendereckiego. Występowała także na deskach Teatru Wielkiego Opery Narodowej, Bałtyckiej, Śląskiej, Łódzkiej i Bydgoskiej. W roku 2009 w Wiedeńskiej Kammeroper śpiewała partię Miss Wingrave w operze Brittena „Owen Wingrave”. Występowała podczas światowej premiery „Missa pro
pace” W. Kilara w St. Patrick Cathedral w Nowym Yorku oraz Musikvereins Goldnen Saal w Wiedniu biorąc udział Gali Operowej z okazji wejścia Polski do Unii Europejskiej. Wykonała także „III Symfonię pieśni żałosnych” H. M. Góreckiego podczas Schlezwig-Holstein Musik Festival oraz VIII Symfonię K. Pendereckiego pod dyrekcją kompozytora w Teatro del Maggio we Florencji. W sezonie artystycznym 2011/2012 zadebiutowała na deskach Opery w Montrealu partią Księżnej w operze A. Dvoraka „Rusałka” pod batutą J. Keenan oraz Teatro Colon partią Hagith w operze „Hagith” K. Szymanowskiego pod dyrekcją B. Bronnimanna w reżyserii M. Znanieckiego. W Buenos Aires wzięła także udział w projekcie muzycznym „Des Conocidos” w reżyserii M. Znanieckiego wykonując „Hymny” K. Szymanowskiego oraz cykl „Niebo w ogniu” P. Perkowskiego natomiast w ramach projektu „Jutropera” uczestniczyła w realizacji „W poszukiwaniu Leara: Verdi” wykonując partię Kordelii. W 2015 debiutowała parią Tosci w operze „Tosca” G. Pucciniego w Operze Opavskiej otrzymując nominację do Nagrody Muzycznej za najlepszą partię pierwszoplanową roku. W 2017 roku zadebiuwała partią Leonory w operze „Moc przeznaczenia” G. Verdiego, a w 2018 partią Silvy Varescu w operetce „Księżniczka Czardasza” E. Kalmana na deskach Opery Śląskiej.W 2017 roku odbyła tournée po Niemczech wykonując „Pasję Łukaszową" K. Pendereckiego pod dyrekcją A. Wita. Obok repertuaru operowego i oratoryjnego wykonuje także cykle pieśni. Od 2005 wykładowca Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach obecnie na stanowisku.
 
KAROLINA SOFULAK
Absolwentka Studiów Filologiczno-Kulturoznawczych Europy Zachodniej na Uniwersytecie Warszawskim oraz międzywydziałowego kierunku reżyserii opery i teatru muzycznego  na PWST im. Ludwika Solskiego i Akademii Muzycznej w Krakowie. Jako asystentka reżysera współpracowała z Mariuszem Trelińskim, Davidem Aldenem, Christopherem Aldenem, Keithem Warnerem, Phyllidą Lloyd oraz Krzysztofem Warlikowskim. Jako współpracowniczka reżysera i reżyserka wznowień brała udział w produkcjach następujących teatrów: Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie, Opera North, Cantiere Internazionale di Montepulciano, Badisches Staatstheater Karlsruhe, Grange Park Opera, Oper Chemnitz, Teatro Regio di Torino, Opéra National de Bordeaux, Opéra de Dijon, Oper Wuppertal, English National Opera oraz Royal Opera House Covent Garden. Reżyserowała dla Brighton Early Music Festival (Pygmalion  Rameau) i dla the London Festival of Baroque Music (Combattimento di Tancredi e Clorinda Monteverdiego). W 2016 została finalistką konkursu na stypendium Independent Opera, a rok później przygotowała Rycerskość wieśniczą Mascagniego dla Opera North jako część entuzjastycznie przyjętego sezonu jednoaktówek Little Greats. W 2018 roku zdobyła pierwszą nagrodę w międzynarodowym konkursie reżyserskim European Opera Directing Prize, a jej zwycięska inscenizacja Manon Lescaut Pucciniego została zaprezentowana na scenie Opera Holland Park w Londynie w czerwcu 2019. W Polsce wyreżyserowała La traviatę Verdiego dla Opery Bałtyckiej w Gdańsku (2012) i Fausta Gounoda dla Teatru Wielkiego w Poznaniu (2019). 
 
 
 
 
Wstecz