kierownictwo muzyczne: Jakub Kontz
reżyseria i scenografia: Tomasz Konina
kostiumy: Joanna Jaśko-Sroka
choreografia: Monika Myśliwiec
światła: Dariusz Pawelec
współpraca reżyserska: Zosia Dowjat
kierownictwo chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda
kierownictwo baletu: Aleksandra Kozimala-Kliś
asystent dyrygenta: Mieczysław Unger
asystenci reżysera: Bernadeta Maćkowiak, Bogdan Desoń
asystentka scenografa: Dagmara Walkowicz-Goleśny
Opera w 4 aktach
Czas trwania:OBSADA:
Markiz Calatrava/Ojciec Gwardian - Bogdan Kurowski, Grzegorz Szostak, Aleksander Teliga
Leonora - Ewa Biegas, Anna Wiśniewska-Schoppa, Karina Skrzeszewska
Don Carlos - Mariusz Godlewski, Adam Woźniak
Don Alvaro - Rafael Alvarez, Maciej Komandera, Sylwester Kostecki
Curra/Preziosilla - Anna Borucka, Roksana Wardenga
Brat Melitone - Włodzimierz Skalski, Kamil Zdebel
Trabucco - Juliusz Ursyn-Niemcewicz
Burmistrz - Cezary Biesiadecki, Kamil Zdebel
Chirurg - Cezary Biesiadecki, Bogdan Kurowski
Tancerki - Wioleta Haszczyc, Dominika Koj, Aleksandra Piotrowska-Zaręba
Libretto: Francesco Maria Piave
Spektakl w oryginalnej wersji językowej
Markiz Calatrava przed pójściem na spoczynek żegna się z córką i radzi jej unikać człowieka starającego się o jej rękę, który nie jest odpowiednim kandydatem na męża. Leonora zamierza opuścić dom rodzinny i zbiec z Alvarem. Przez chwilę waha się… Pokojówka tłumaczy jej, że gdyby markiz dowiedział się o tym, z pewnością zabiłby Alvara. Leonora postanawia zrealizować plan ucieczki. Nadchodzi Alvaro. Zakochani już mają uciekać, gdy niespodziewanie wchodzi markiz i poleca służbie pochwycić Alvara. Ten przysięga, że uszanował niewinność Leonory i odrzuca pistolet, który wypala, raniąc śmiertelnie markiza. Umierający markiz przeklina córkę.
Carlos w przebraniu studenta szuka siostry i uwodziciela.
Cyganka Preziosilla oznajmia, że wybuchła wojna. Na pytanie Burmistrza kim jest, Carlos podaje się za studenta Peredę – i opowiada przejścia swego rzekomego przyjaciela, które tak naprawdę są historią Carlosa.
Leonora szuka schronienia w klasztorze. Okazuje się, że uciekając tragicznej nocy, Alvaro i Leonora poszli w różnych kierunkach. Alvaro pojechał jakoby do Ameryki. Leonora przekonana, że Alvaro przestał ją kochać modli się do Madonny o przebaczenie i pragnie odbyć pokutę. Dzwoni do furty klasztoru i po rozmowie z przeorem idzie do pustelni.
Alvaro awansował na kapitana grenadierów. Z rozpamiętywań Alvara dowiadujemy się o utracie ukochanej oraz o fakcie, że jest potomkiem króla Inków, wychował się na wygnaniu, a rodzice jego zginęli z ręki katów. Nagle słychać wołanie o pomoc. Alvaro wybiega i po chwili powraca z oficerem, któremu uratował życie. Oficerem jest Carlos, który przedstawia się Alvarowi pod fałszywym nazwiskiem. Obaj przysięgają sobie przyjaźń. Głos trąbki wzywa do walki.
Carlos ratuje rannego Alvara. Za męstwo obiecuje Carlos Alvarowi order Calatravy. Na dźwięk tego nazwiska Alvaro zrywa się i prosi Carlosa, aby wyjął zapieczętowany pakiecik z listami i spalił go, gdy umrze. Chirurg i żołnierze wynoszą rannego. Carlos znajduje zapieczętowany pakiecik i portret Leonory. Postanawia zabić uwodziciela siostry.
Cyganka wróży żołnierzom. Markietanki tańczą z żołnierzami, Trabuco handluje. Wchodzi zakonnik Melitone, wygłasza „kazanie”, by uspokoić zebranych, ale żołnierze przepędzają go.
Carlos spotyka Alvara, któremu mówi kim jest, opowiadając o Leonorze. Alvaro uradowany wiadomością usiłuje wytłumaczyć Carlosowi, że jako potomek królewskiego rodu jest godny ręki jego siostry. Carlos słyszeć o tym nie chce i przysięga Alvarowi i Leonorze śmierć.
Tłum ludzi czeka na rozdanie jałmużny. Brat Melitone sprzecza się z żebrakami i przepędza ich. Przychodzi Carlos i chce zobaczyć się z bratem Rafałem. Batem Rafałem jest Alvaro. Carlos oświadcza mu, że go szuka od kilku lat by dokończyć przerwany pojedynek. Alvaro usiłuje go przekonać o swojej i Leonory niewinności. Carlos wymierza mu policzek, wówczas Alvaro chwyta za broń.
Leonorę gnębi tęsknota za Alvarem, błaga niebiosa o śmierć. Słysząc zbliżające się kroki, zamyka się w grocie. Za sceną słychać szczęk krzyżujących się szpad i głos Carlosa: „Umieram… chcę spowiedzi”! Wchodzi Alvaro ze szpadą splamioną krwią Vargasa. Puka do drzwi pustelni, prosząc o udzielenie pomocy umierającemu. Z pustelni wychodzi Leonora i poznaje Alvara, które wskazuje jej leżącego we krwi brata. Leonora spieszy bratu z pomocą, ale ten zadaje jej śmiertelny cios. Alvaro rozpacza. Przeor stara się go uspokoić. Umierająca Leonora pociesza ukochanego, że połączą się w niebiosach.
Wydawca: G. Ricordi & CO. Bühnen- und Musikverlag G.m.B.H, Monachium.