Kierownictwo muzyczne: Jurek Dybał
Reżyseria: Michał Znaniecki
Scenografia: Luigi Scoglio
Kostiumy: Rafał Królikowski, Aleksandra Skrzypek, Zuzanna Szombara
Projekcje: Karolina Jacewicz
Światło: Jan Hyacent
Tłumaczenie: Dorota Sawka
Pianiści przygotowujący projekt: Katarzyna Makowska, Joanna Steczek
Soliści oraz zespół wokalny: Studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
Przygotowanie zespołu wokalnego: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda
Ukraińska Orkiestra Symfoniczna NADIIA
Gdyby Giacomo Puccini zawitał do Hollywood, muzyka filmowa mogłaby wyglądać inaczej. Jego dzieła, takie jak Gianni Schicchi i Suor Angelica, stanowią pomost między operą a popkulturą. Puccini umiejętnie buduje napięcie, oddaje emocje bohaterów i dopełnia ich charakter przez muzykę, podobnie jak Verdi w Falstaffie. To przykład opery, gdzie fabuła i muzyka tworzą jednolitą całość, a każda nuta wypełnia sceniczną akcję. Nic dziwnego, że słynne arie, jak Oh, mio babbino caro czy Senza mamma, często nie są rozpoznawane jako część tego monumentalnego dzieła – ich kontekst tkwi w sieci emocji i konfliktów, jak w dobrym melodramacie.
Inscenizacja oddaje ducha kompozytora. Puccini, choć nie potrzebuje wielu wskazówek scenicznych, wymaga talentu i precyzji, by jego muzyka prowadziła solistów przez każdy takt partytury. Jego opowieści o dylematach ludzkich pozostają aktualne niezależnie od epoki – od średniowiecza po współczesność. Konflikty i rozterki bohaterów mogą dotyczyć zarówno klasztoru, internatu, jak i domu poprawczego, a piekło Dantego nie ma granic czasowych.
Sceniczna interpretacja to połączenie humoru i refleksji. Barokowe kostiumy rodziny Buosów kontrastują z ascetycznymi strojami ochronki. Projekcje Karoliny Jacewicz i scenografia Luigiego Scoglio, zdobywcy wielu nagród, nadają widowisku nowoczesny wymiar. W ten sposób zderzają się dwa światy, dwie estetyki i dwie wizje – teatr komedii i dramat.
To wspólna produkcja Akademii Muzycznej i Opery Śląskiej, powstała z okazji 100-lecia śmierci Pucciniego, oddająca hołd geniuszowi, który wyprzedzał swoją epokę.
Więcej szczegółów na stronie wydarzenia: www.am.katowice.pl
OBSADA GIANNI SCHICCHI:
Gianni Schicchi - Martin Filipiak, Kacper Kostrzewski
Lauretta - Jinyu Liu, Paulina Makarowska
Zita - Emilia Juras, Wiktoria Wojdyła
Rinuccio - Piotr Brożek, Maciej Strzałkowski
Gherardo - Piotr Bartoszek, Piotr Szczepański
Nella - Paulina Pawluś, Karina Sornik
Betto di Signa - Adam Janik
Simone - Benedykt Szostok
Marco - Marcin Konopacki
La Ciesca - Anna Mucha
Spinellocchio, medico - Łukasz Miarka
Ser Amantio di Nicolao, notario - Bernard Stawarz
Gherardino - Augustyn Kozłowski
Pinellino - Kasper Boliński
OBSADA SUOR ANGELICA:
Suor Angelica - Jana Margova, Monika Radecka
La Zia Principessa - Elżbieta Świerad-Ślusarczyk, Wiktoria Wojdyła
La Badessa - Petra Benova
La Suora Zelatrice - Wiktoria Giemza, Emilia Juras
La Maestra delle Novizie - Zuzanna Korona
Suor Genovieffa - Elizavieta Osipczuk, Magdalena Wójciak
Suor Osmina - Magdalena Przemyk
Suor Dolcina - Magdalena Deptuła, Milena Sobczyk
La Suora infermiera - Mariia Ivanitska, Weronika Kowolik
Le Cercatrici - Magdalena Czekaj, Maciej Wawrzynek, Anna Wójcik
Le Novizie - Karolina Krawczyńska, Liliana Polak
Le Converse - Wiktoria Boroń, Anna Mucha, Oliwia Pilichowska