Kierownictwo muzyczne: Jurek Dybał
Reżyseria: Michał Znaniecki
Scenografia: Luigi Scoglio
Kostiumy: Rafał Królikowski, Aleksandra Skrzypek, Zuzanna Szombara
Projekcje: Karolina Jacewicz
Światło: Jan Hyacent
Tłumaczenie: Dorota Sawka
Pianiści przygotowujący projekt: Katarzyna Makowska, Joanna Steczek
Soliści oraz zespół wokalny: Studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
Przygotowanie zespołu wokalnego: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda
Ukraińska Orkiestra Symfoniczna NADIIA
Gdyby Giacomo Puccini zawitał do Hollywood, muzyka filmowa mogłaby wyglądać inaczej. Jego dzieła, takie jak Gianni Schicchi i Suor Angelica, stanowią pomost między operą a popkulturą. Puccini umiejętnie buduje napięcie, oddaje emocje bohaterów i dopełnia ich charakter przez muzykę, podobnie jak Verdi w Falstaffie. To przykład opery, gdzie fabuła i muzyka tworzą jednolitą całość, a każda nuta wypełnia sceniczną akcję. Nic dziwnego, że słynne arie, jak Oh, mio babbino caro czy Senza mamma, często nie są rozpoznawane jako część tego monumentalnego dzieła – ich kontekst tkwi w sieci emocji i konfliktów, jak w dobrym melodramacie.
Inscenizacja oddaje ducha kompozytora. Puccini, choć nie potrzebuje wielu wskazówek scenicznych, wymaga talentu i precyzji, by jego muzyka prowadziła solistów przez każdy takt partytury. Jego opowieści o dylematach ludzkich pozostają aktualne niezależnie od epoki – od średniowiecza po współczesność. Konflikty i rozterki bohaterów mogą dotyczyć zarówno klasztoru, internatu, jak i domu poprawczego, a piekło Dantego nie ma granic czasowych.
Sceniczna interpretacja to połączenie humoru i refleksji. Barokowe kostiumy rodziny Buosów kontrastują z ascetycznymi strojami ochronki. Projekcje Karoliny Jacewicz i scenografia Luigiego Scoglio, zdobywcy wielu nagród, nadają widowisku nowoczesny wymiar. W ten sposób zderzają się dwa światy, dwie estetyki i dwie wizje – teatr komedii i dramat.
To wspólna produkcja Akademii Muzycznej i Opery Śląskiej, powstała z okazji 100-lecia śmierci Pucciniego, oddająca hołd geniuszowi, który wyprzedzał swoją epokę.
Więcej szczegółów na stronie wydarzenia: www.am.katowice.pl
OBSADA GIANNI SCHICCHI:
Gianni Schicchi - Martin Filipiak, Kacper Kostrzewski
Lauretta - Jinyu Liu, Paulina Makarowska
Zita - Emilia Juras, Wiktoria Wojdyła
Rinuccio - Piotr Brożek, Maciej Strzałkowski
Gherardo - Piotr Bartoszek, Piotr Szczepański
Nella - Paulina Pawluś, Karina Sornik
Betto di Signa - Adam Janik
Simone - Benedykt Szostok
Marco - Marcin Konopacki
La Ciesca - Anna Mucha
Spinellocchio, medico - Łukasz Miarka
Ser Amantio di Nicolao, notario - Bernard Stawarz
Gherardino - Augustyn Kozłowski
Pinellino - Kasper Boliński
OBSADA SUOR ANGELICA:
Suor Angelica - Jana Margova, Monika Radecka
La Zia Principessa - Elżbieta Świerad-Ślusarczyk, Wiktoria Wojdyła
La Badessa - Petra Benova
La Suora Zelatrice - Wiktoria Giemza, Emilia Juras
La Maestra delle Novizie - Zuzanna Korona
Suor Genovieffa - Elizavieta Osipczuk, Magdalena Wójciak
Suor Osmina - Magdalena Przemyk
Suor Dolcina - Magdalena Deptuła, Milena Sobczyk
La Suora infermiera - Mariia Ivanitska, Weronika Kowolik
Le Cercatrici - Magdalena Czekaj, Maciej Wawrzynek, Anna Wójcik
Le Novizie - Karolina Krawczyńska, Liliana Polak
Le Converse - Wiktoria Boroń, Anna Mucha, Oliwia Pilichowska
Soliści, Chór Akademii Muzycznej w Katowicach oraz Ukraińska Orkiestra Symfoniczna NADIIA pod dyrekcją Jurka Dybała
"GIANNI SCHICCHI"
GIANNI SCHICCHI
LAURETTA
ZITA
SIMONE
RINUCCIO
GHERARDO
NELLA
BETTO
MARCO
LA CIESCA
NOTAIO
PINELLINO
MAESTRO SPINELLOCCHIO
GHERARDINO
"SUOR ANGELICA"
SUOR ANGELICA
LA ZIA PRINCIPESSA
LA BADESSA
LA SUORA ZELATRICE
LA MAESTRA DELLE NOVIZIE
SUOR GENOVIEFFA
SUOR OSMINA
SUOR DOLCINA
LA SUORA INFERMIERA
LA CERCATRICI
LE NOVIZIE
LE CONVERSE
DZIECKO