Opera Online

Gianni Schicchi i Suor Angelica

Giacomo Puccini
Premiera: 20.12.2024

Kierownictwo muzyczne: Jurek Dybał

Reżyseria: Michał Znaniecki

Scenografia: Luigi Scoglio

Kostiumy: Rafał Królikowski, Magdalena Palion, Zuzanna Szombara

Projekcje: Karolina Jacewicz

Światło: Jan Hyacent

Tłumaczenie: Dorota Sawka

Pianiści przygotowujący projekt: Katarzyna Makowska, Joanna Steczek

Soliści oraz zespół wokalny: Studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach

Przygotowanie zespołu wokalnego: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda

Ukraińska Orkiestra Symfoniczna NADIIA

Wydarzenia

20 grudnia 2024, Piątek
Godzina: 18:00
Miejsce: Opera Śląska w Bytomiu
Dodatkowe informacje: Obchody 100-lecia śmierci Giacomo Pucciniego | Wydarzenie w ramach akcji #30 za 30

Kup bilet
21 grudnia 2024, Sobota
Godzina: 18:00
Miejsce: Opera Śląska w Bytomiu
Dodatkowe informacje: Obchody 100-lecia śmierci Giacomo Pucciniego | Wydarzenie w ramach akcji #30 za 30

Kup bilet

Gdyby Giacomo Puccini zawitał do Hollywood, muzyka filmowa mogłaby wyglądać inaczej. Jego dzieła, takie jak Gianni Schicchi i Suor Angelica, stanowią pomost między operą a popkulturą. Puccini umiejętnie buduje napięcie, oddaje emocje bohaterów i dopełnia ich charakter przez muzykę, podobnie jak Verdi w Falstaffie. To przykład opery, gdzie fabuła i muzyka tworzą jednolitą całość, a każda nuta wypełnia sceniczną akcję. Nic dziwnego, że słynne arie, jak Oh, mio babbino caro czy Senza mamma, często nie są rozpoznawane jako część tego monumentalnego dzieła – ich kontekst tkwi w sieci emocji i konfliktów, jak w dobrym melodramacie.

Inscenizacja oddaje ducha kompozytora. Puccini, choć nie potrzebuje wielu wskazówek scenicznych, wymaga talentu i precyzji, by jego muzyka prowadziła solistów przez każdy takt partytury. Jego opowieści o dylematach ludzkich pozostają aktualne niezależnie od epoki – od średniowiecza po współczesność. Konflikty i rozterki bohaterów mogą dotyczyć zarówno klasztoru, internatu, jak i domu poprawczego, a piekło Dantego nie ma granic czasowych.

Sceniczna interpretacja to połączenie humoru i refleksji. Barokowe kostiumy rodziny Buosów kontrastują z ascetycznymi strojami ochronki. Projekcje Karoliny Jacewicz i scenografia Luigiego Scoglio, zdobywcy wielu nagród, nadają widowisku nowoczesny wymiar. W ten sposób zderzają się dwa światy, dwie estetyki i dwie wizje – teatr komedii i dramat.

To wspólna produkcja Akademii Muzycznej i Opery Śląskiej, powstała z okazji 100-lecia śmierci Pucciniego, oddająca hołd geniuszowi, który wyprzedzał swoją epokę.

Więcej szczegółów na stronie wydarzenia: www.am.katowice.pl

 
Wstecz