Kierownictwo muzyczne: Piotr Mazurek
Choreografia wg. Mariusa Petipy: Dawid Trzensimiech
Scenografia i oświetlenie: Paweł Dobrzycki
Kostiumy: Emil Wysocki
Kierownik baletu: Grzegorz Pajdzik
Asystentka choreografa: Beata Wrzosek-Dopierała
Asystentka kostiumografa: Anna Brzezina
Asystentka Kierownik baletu: Anna Kmiecik-Sokalla
Pedagodzy baletu: Lucyna Popławska, Joanna Kurkowska, Kazimierz Cieśla
Pianista baletu: Natalia Myślewicz
Inspektor baletu: Ewa Czampiel-Matura
Inspicjent: Jadwiga Bacik, Krystyna Siedlik
Balet w 2 aktach
OBSADA:
Konrad: Douglas De Oliveira Ferreira, Alberto Pecetto
Medora: Mitsuki Noda, Clara Ushizaka
Gulnara: Michalina Drozdowska, Lara Ern, Daria Nasedkyna
Lankedem: Wiktor Perdek, Francesco Pio Tosto
Birbanto: Francesco Pio Tosto, Wiktor Perdek
Zulmea: Maja Liszczyk, Thais Henrique Rocha
Pasza Seyd: Grzegorz Pajdzik, Karol Pluszczewicz
Odaliski: Julia Bielska, Irina Cyrul, Lara Ern, Tia Helmer, Alina Landgraf, Maja Liszczyk
Towarzysze Konrada: Michał Bagniewski, Grigory Shostak
Towarzysze Lankedema: Giovanni Bruscino, Karl Picuira, Paweł Brol
Towarzysze Birbanto: Giovanni Bruscino, Kinga Majewska, Julia Malejka, Monika Niedźwiecka, Elen Picuira, Karl Picuira, Igor Przybyła, Francesco Salpietro
Piraci: Karol Pluszczewicz, Igor Przybyła, Francesco Salpietro, Tymoteusz Winiarski
Bazar: Ellen Bremer Skwarek, Pasquale Caselli, Ewa Czampiel-Matura, Marcjanna Ossowska, Kajetan Kocik
Strażnicy Paszy Seida: Pasquale Caselli, Paweł Brol, Davyd Bukharov, Wojciech Paczyński, Kajetan Kocik
Ogród: Julia Bielska, Ellen Bremer Skwarek, Irina Cyrul, Lara Ern, Oliwia Gajdzik, Tia Helmer, Alina Landgraf, Maja Liszczyk, Kinga Majewska, Julia Malejka, Daria Nasedkyna, Monika Niedźwiecka, Marcjanna Ossowska, Elen Picuira, Thais Henrique Rocha, Małgorzata Timofiejew, Jagoda Łydka
Harem: Ellen Bremer Skwarek, Ewa Czampiel-Matura, Sylwia Kubacka-Werner, Marcjanna Ossowska
Uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Ludomira Różyckiego
Pełna przygód i dramatycznych zwrotów akcji historia miłości Konrada i Medory – oparta na poemacie "Korsarz" George’a Byrona (1814) – od ponad dwóch wieków inspiruje artystów i widzów. Najsłynniejszą baletową adaptacją tej romantycznej opowieści pozostaje wersja z muzyką Adolphe’a-Charlesa Adama – autora znanego baletu „Giselle”.
"Korsarz" szybko zdobył popularność w Europie, szczególnie dzięki inscenizacji Mariusa Petipy dla Teatru Maryjskiego w Petersburgu. Teraz tytuł dołącza do repertuaru Opery Śląskiej – w nowej, wyjątkowej odsłonie.
Wierna klasycznej tradycji inscenizacja zachowuje charakterystyczną technikę tańca klasycznego, stylizowaną scenografię oraz kostiumy inspirowane epoką. Widowisko łączy barwną formę z emocjonalną narracją, w której miłość wybija się na pierwszy plan – jako siła przezwyciężająca niewolę, uprzedzenia i podziały.
Za choreografię spektaklu odpowiada Dawid Trzensimiech, dla którego jest to debiut w tej roli. Artysta znany dotąd jako pierwszy solista Polskiego Baletu Narodowego, przez lata tańczył główne partie w najważniejszych baletach klasycznych i współczesnych – na scenach Londynu, Bukaresztu i Warszawy.
"Korsarz" w Operze Śląskiej to hołd dla baletowej klasyki – ale też współczesna, emocjonalna opowieść o sile miłości, wolności i nadziei. Widowiskowa premiera sezonu, której nie można przegapić.
Akt 1
Obraz pierwszy - Grecka Wyspa
Handlarz niewolnikami Lankedem wraz ze swymi towarzyszami knuje plan pojmania młodych kobiet z greckiej wyspy. Każdego dnia dziewczęta przemierzają tę samą ścieżkę prowadzącą do wodopoju. Na znak Lankedema jego ludzie zastawiają zasadzkę na zbliżającą się Medorę i Gulnarę. Obie zostają pojmane i wywiezione do Turcji, gdzie czeka je nieznany los.
Obraz drugi - Targ
Na tureckim targu panuje gwar i podekscytowanie. Po przycumowaniu okrętu w pobliskim porcie na placu pojawiają się korsarze z Konradem i Birbantem na czele. Wkrótce potem przybywa również Lankedem, prowadząc nowe niewolnice. Gulnara zostaje odesłana do siedziby Lankedema, a Medora błaga przechodniów o pomoc. Konrad zakochuje się w Medorze od pierwszego wejrzenia i postanawia ją wykupić, jednak jego propozycja zostaje odrzucona. Na targ wkracza bogaty pasza Seid. Początkowo możnowładca nie okazuje zainteresowania trzema niewolnicami. Gulnara tańczy Pas d’esclave z Lankedemem przed paszą Seidem. Medora również tańczy przed paszą, który, zachwycony urodą niewolnic, postanawia je kupić. Seid wraz z dziewczętami opuszcza targ, a zrozpaczony Konrad decyduje się wyruszyć za nimi, by odbić Medorę. Gdy mu się to udaje, rozkazuje korsarzom skuć Lankedema wraz z niewolnicami i zabrać ich na statek. Do Konrada i Medory dołącza Birbanto ze swoją ulubienicą, Zulmeą. Wszyscy razem wyruszają do kryjówki korsarzy.
Akt 2
Obraz trzeci - Kryjówka korsarzy
Okręt szczęśliwie dobija do wybrzeża wyspy korsarzy. Konrad wprowadza Medorę do swojej groty, a tuż za nimi przybywają korsarze z łupami, Birbanto z Zulmeą oraz skuty Lankedem i jego niewolnice. Medora i Konrad wykonują popisowe pas de deux, a korsarze z Birbantem na czele oddają się frywolnemu tańcu. Medora, zasmucona losem niewolnic, prosi Konrada o ich uwolnienie. Po krótkim namyśle Konrad przystaje na jej prośbę, jednak ta decyzja spotyka się ze sprzeciwem Birbanta. Między kompanami dochodzi do bójki, z której zwycięsko wychodzi Konrad. Niewolnice zostają uwolnione, a pokonany Birbanto przyrzeka zemstę. Sprzeczce bacznie przygląda się Lankedem, który w zamian za wolność oferuje Birbantowi narkotyk mający osłabić Konrada i dać mu przewagę. Lankedem odzyskuje wolność, a Birbanto wlewa truciznę do wina. Nieświadomi zagrożenia kochankowie oddają się miłości. Medora podaje Konradowi kielich z winem, po którego wypiciu mężczyzna zapada w głęboki sen. Zrozpaczona Medora próbuje go ocucić, gdy nagle do groty wpada zamaskowany Birbanto wraz ze swymi sprzymierzeńcami. Medora chwyta za sztylet i rani zamaskowanego napastnika. Gdy piraci zajmują się opatrywaniem jego rany, do groty zakrada się niedawno uwolniony Lankedem i porywa Medorę. W tym momencie Konrad odzyskuje przytomność, nieświadomy spisku. Birbanto przekonuje go, że to Lankedem zatruł wino, by ułatwić porwanie Medory. Konrad, nie przeczuwając zdrady, poprzysięga odnaleźć ukochaną.
Obraz czwarty - Pałac Paszy Seida
Pasza Seid rozkoszuje się towarzystwem nowej faworyty, Gulnary oraz pozostałych kobiet ze swojego haremu. Strażnik wprowadza do komnaty Lankedema wraz z Medorą. Pasza jest podekscytowany odzyskaniem piękności. Handlarz niewolnikami otrzymuje sowitą zapłatę i opuszcza komnatę. Gulnara pociesza zrozpaczoną przyjaciółkę, po czym obie udają się do pokoju Gulnary. Pasza Seid we śnie przenosi się do „ożywionego ogrodu”, w którym widzi Medorę i Gulnarę. Ze snu wyrywa go strzał z pistoletu. Konrad wraz z Birbantem i pozostałymi korsarzami przybył z odsieczą. Medora opowiada Konradowi, co się wydarzyło i kto stoi za zatruciem wina. Początkowo Konrad nie chce wierzyć ukochanej, lecz gdy Birbanto napada na niego, nie ma już wątpliwości. Dochodzi do walki, podczas której Medora zabija przeciwnika, aby ocalić Konrada. Oboje uciekają z pałacu przed zbliżającymi się strażnikami Seida.
Obraz piąty - Kryjówka Korsarzy
Medora i Konrad powracają na wyspę korsarzy. Konrad przysięga skończyć z dotychczasowym pirackim życiem. Kochankowie składają sobie obietnicę wiecznej miłości.
Balet i Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Piotra Mazurka oraz Uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. L. Różyckiego w Bytomiu, Artyści Chóru Opery Śląskiej
KONRAD
MEDORA
GULNARA
LANKEDEM
BIRBANTO
ZULMEA
PASZA SEID