Muzyka: Wojciech Kilar, Henryk Mikołaj Górecki, Michał Spisak, Stefan Kisielewski, Bolesław Szabelski
ZŁOTA MASKA w kategorii "Spektakl roku 2021"
kierownictwo muzyczne: Maciej Tomasiewicz
reżyseria i choreografia: Artur Żymełka
scenografia: Martyna Kander
kostiumy: Małgorzata Słoniowska
wizualizacje: Jagoda Chalcińska
realizacja świateł: Karolina Gębska
współpraca muzyczna: Jan Stańczyk
kierownictwo baletu: Grzegorz Pajdzik
kierownictwo chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda
asystent choreografa: Anna Kmiecik-Sokalla
asystent reżysera: Bernadeta Maćkowiak
pedagog baletu: Kazimierz Cieśla
inspektor baletu: Ewa Czampiel- Matura
pianista baletu: Natalia Myślewicz
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”
OBSADA
Matka / Kobieta w szarości – Mitsuki Noda, Ai Okuno
Kobieta w czerwieni – Michalina Drozdowska, Monika Latusek
Sanitariuszka / Kobieta w bieli – Ai Okuno, Michalina Drozdowska
Mężczyzna w czerni - Douglas de Oliveira Ferreira, Keisuke Sakai
Gabriel Basista, najmłodszy brat – Karl Picuira-de Pimodan, Karol Pluszczewicz
Porucznik Stefan Sowiński – Keisuke Sakai, Karol Pluszczewicz
Kobiety w czerni – Ellen Bremer, Dominika Woszek / Christina Janusz, Małgorzata Timofiejew
Ojciec – Paweł Kranz
Kobieta w żółtym- Kurara Ushizaka, Monika Latusek
Zespół: Bremer Ellen, Drozdowska Michalina, Guarnieri Sara, Henrique Rocha Thais, Janusz Christina, Kmiecik-Sokalla Anna, Kranz Paweł, Kubacka-Werner Sylwia, Lach Aleksandra, Latusek Monika, Liszczyk Maja, Nalepa Katarzyna, Noda Mitsuki, Nowacki Patryk, Ai Okuno, Picuira-de Pimodan Karl, Pluszczewicz Karol, Sakai Keisuke, Szczygieł Krzysztof, Timofiejew Małgorzata, Ushizaka Kurara, Woszek Dominika
Sopran: Gabriela Gołaszewska, Ewelina Szybilska
Balet, Chór i Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza
Spektakl baletowy „Sól ziemi czarnej” na kanwie filmu Kazimierza Kutza o tym samym tytule, w reżyserii i choreografii Artura Żymełki.
Film Kutza odnosi się do ważnych wydarzeń w historii Polski - powstań śląskich, toczonych w momencie formowania się Państwa Polskiego. Ich znaczenie tak w chwili premiery filmu w 1969 roku, jak i dziś, jest w szerokiej świadomości Polaków marginalizowane. Dlatego ważnym jest, by współczesna sztuka ponownie odniosła się do patriotycznych wystąpień ludności śląskiej, przelewającej przed 100 laty krew za przynależność do Polski.
Sceniczne przetworzenie filmu z pietyzmem odnosi się do pierwowzoru, uwypukla charakterystyczne dla Śląska siłę tradycji, więzów rodzinnych, stanowczość charakterów i głębię poczucia regionalnej tożsamości. W obliczu 100 rocznicy Powstań Śląskich stworzenie spektaklu opartego na ikonie polskiej filmografii staje się zasadne dla upamiętnienia obrazu Kutza i historii.
Nowoczesny spektakl jest okazaniem szacunku minionym bohaterom oraz szansą na przywrócenie pamięci powstań i polskiej historii kolejnym pokoleniom.
Muzyka:
Wojciech Kilar - Ricordanza
Wojciech Kilar - II Koncert fortepianowy
Wojciech Kilar - Generique
Wojciech Kilar - Prolog z filmu Sól Ziemi Czarnej
Wojciech Kilar - Preludium chorałowe
Wojciech Kilar - Marsz kawalerii z filmu Kronika wypadków miłosnych
Henryk Mikołaj Górecki - II Kwartet smyczkowy „Quasi una fantasia”
Henryk Mikołaj Górecki – Trzy utwory w dawnym stylu
Henryk Mikołaj Górecki - III Symfonia
Henryk Mikołaj Górecki - IV Symfonia „Tansman epizody"
Henryk Mikołaj Górecki - Totus Tuus
Michał Spisak – Trzy Miniatury
Stefan Kisielewski - Walczyki wiejskie
Stefan Kisielewski - Polki śląskie
Bolesław Szabelski – IV Symfonia
POLSKIE RADIO JEST LICENCJONODAWCĄ WYBRANYCH NAGRAŃ WYKORZYSTANYCH W SPEKTAKLU.