Opera Online

Don Giovanni

W.A. Mozart
Premiera: 8.06.2024

Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk

Reżyseria: Michał Znaniecki

Scenografia: Luigi Scoglio

Kostiumy: Małgorzata Słoniowska

Choreografia: Inga Pilchowska

Reżyseria świateł: Ewa Garniec

Projekcje: Stanisław Zaleski

Kierownictwo chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda

Kierownictwo baletu: Grzegorz Pajdzik

Asystent dyrygenta: Szymon Naściszewski

Asystent reżysera: Oskar Winiarski, Bernadeta Maćkowiak, Anna Przedpełska

Basso continuo: Larisa Czaban

Korepetytor solistów: Larisa Czaban, Roman Marchenko, Michał Goławski

Wydarzenia

15 czerwca 2024, Sobota
Godzina: 18:00
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej

Kup bilet
16 czerwca 2024, Niedziela
Godzina: 18:00
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej
Dodatkowe informacje: Spektakl w ramach obchodów 770-lecia Bytomia

Obsada: 

DON GIOVANNI: Robert Gierlach, Stanislav Kuflyuk, Kamil Zdebel

LEPORELLO: Bartosz Urbanowicz, Zbigniew Wunsch

DONNA ELWIRA: Aleksandra Orłowska, Anna Wiśniewska-Schoppa

DONNA ANNA: Kamila Dutkowska, Joanna Kędzior, Ewa Tracz

ZERLINA: Marta Huptas, Monika Korybalska

DON OTTAVIO: Adrian Domarecki, Andrzej Lampert, Adam Sobierajski

MASETTO: Bartłomiej Kłos, Michał Goławski

KOMANDOR: Bogdan Kurowski, Wołodymyr Pańkiw, Grzegorz Szostak

 

Arcydzieło Mozartowskiego geniuszu. Jedno z najbardziej znaczących dzieł w historii opery. Znawcy gatunku podkreślają nie tylko genialną muzykę Wolfganga Amadeusza Mozarta, ale również nieustępujące jej libretto, które stworzył Lorenzo da Ponte.

Historia nieustraszonego łowcy kobiecych serc, uwodziciela i cynika - to uniwersalna opowieść o ludzkich namiętnościach, niepohamowanej żądzy i karze, która dosięga głównego bohatera. Perypetie słynącego z miłosnych podbojów szlachcica z Andaluzji zaadaptowano na potrzeby teatru już w 1618 roku. Jednak Mozart z pomocą Lorenzo da Ponte uczynił tę postać nieśmiertelną.

Opera powstała w 1787 roku, na zamówienie opery w Pradze. Lorenzo da Ponte, librecista, z którym Mozart wielokrotnie współpracował, zaproponował mu opowieść o rozpustniku Don Juanie. Doskonały tekst powstał na kanwie dramatu Zwodziciel z Sewilli Tirsa de Moliny, czerpał również ze sztuki Moliera. Temat ten okazał się niezwykle inspirujący dla młodego Mozarta – w bardzo krótkim czasie zdołał stworzyć dzieło, które olśniewa oryginalnością i doskonałością rozwiązań muzycznych. Najbardziej podziwu godną cechą muzyki Don Giovanniego jest wspaniałe oddanie osobliwej atmosfery dzieła, w którym łączą się przedziwnie elementy lekkiej, pogodnej komedii z właściwym nurtem akcji pełnej dramatycznego napięcia, grozy i tragizmu.

 

AKT I 

Nocą przed pałacem Komandora na straży stoi Leporello, sługa Don Giovanniego. Jego pan zakradł się właśnie do pokoju córki Komandora, Donny Anny. Zbudzony krzykiem córki Komandor nadbiega w sukurs by po krótkiej walce paść martwym z ręki uwodziciela. Nierozpoznany Don Giovanni ucieka wraz z Leporellem. Don Ottavio, który zjawia się na miejscu w chwilę po nich, przysięga Annie, iż nie spocznie, póki nie odnajdzie mordercy i nie pomści hańby swej narzeczonej. 

Wczesnym rankiem Don Giovanni spotyka damę pogrążoną w rozpaczy po stracie niewiernego kochanka. Stara się ją pocieszyć i, jak zawsze w jego wypadku, uwieść. Zbliżywszy się, poznaje w niej jednak Donnę Elwirę, jedną ze swych dawnych ofiar – jasnym staje się, że to właśnie on jest poszukiwanym przez nią zdrajcą. W tej sytuacji nie pozostaje mu nic innego, jak salwować się ucieczką, pozostawiając na placu Leporella. Ten, z całą szczerością, wylicza Elwirze bogaty rejestr złamanych serc jakie pozostawił na swojej drodze Don Giovanni.

Don Giovanni wraz z Leporellem spotykają grupę świętujących wieśniaków. Uroda Zerliny urzeka Don Giovanniego. Aby stworzyć sprzyjające miłosnym podbojom okoliczności, zaprasza on całe towarzystwo do swego pałacu na ucztę. Pozostawszy sam na sam z Zerliną, stara się ją zdobyć. Na miejscu zjawia się jednak Donna Elwira i ostrzega Zerlinę przed sprytnym uwodzicielem. Przybywa też Anna i Ottavio. Nie rozpoznają oni Don Giovanniego i zwracają się do niego z prośbą o pomoc w odnalezieniu zabójcy Komandora. Elwira chce ich ostrzec, jednak Don Giovanni dyskredytuje ją mówiąc, że jest obłąkana. W wykonanym na pożegnanie geście Don Giovanni nieumyślnie zdradza się - Anna rozpoznaje w nim mordercę swego ojca. Raz jeszcze zwraca się do Ottavia z prośbą o powetowanie jej krzywd. 

Don Giovanni wydaje Leporellowi polecenia w sprawie przygotowania uczty. Ma ona na długo zapisać się w pamięci zaproszonych gości...

Tymczasem Zerlina przeprasza Masetta za krótki flirt. Przekonuje go aby udać się jednak do pałacu. 

Na uczcie pojawiają się zamaskowani Anna, Elwira i Ottavio. Don Giovanni ujrzawszy ich z daleka, każe Leporellowi zaprosić ich na zabawę. 

Uczta trwa. Leporello odwraca uwagę Masetta, co daje szansę Don Giovanniemu by znaleźć się z Zerliną sam na sam. Gdy po chwili rozlega się jej rozpaczliwy krzyk, wszyscy z Masettem na czele, rzucają się na ratunek. Don Giovanni oskarża Leporella o niegodne zachowanie, ale nie ma jak uciec przed dowodami winy. 

 

AKT II

Don Giovanni nakłania targanego wątpliwościami Leporella do pozostania na służbie. Następnie przebiera się w jego ubranie i śpiewa czułą serenadę. Leporello tymczasem w stroju swego pana spędza noc z Donną Elwirą. 

Nieoczekiwanie pojawia się Masetto wraz z grupą gości, chcąc pomścić zhańbioną Zerlinę. Otoczony Don Giovanni podaje się za Leporella i oferuje swą pomoc w znalezieniu gwałciciela. Wykorzystując chwilę nieuwagi wymyka się jednak, pobiwszy uprzednio zaskoczonego Masetta. 

Spacerujący w przebraniu swego pana Leporello, dociera wraz z Elwirą pod dom Donny Anny. Niespodziewanie drogę zastępują im głodni zemsty Anna i Ottavio. Po chwili dołączają również Masetto i Zerlina. 

Chcąc ratować skórę, Leporello wyjawia im, że nie jest tym, za kogo go wzięli. 

Zerlina i Donna Elvira nie dają za wygraną: Leporello zostaje przywiązany do drzewa ale udaje mu się uciec. 

Na cmentarzu, w pobliżu grobu Komandora, Don Giovanni spotyka się z Leporellem. Opowiadają sobie o ostatnich przejściach. Don Giovanni poleca Leporellowi zaprosić na ucztę kamienny posąg swej ofiary – Komandora. Ku przerażeniu Leporella posąg skinieniem głowy daje znać, iż przyjmuje zaproszenie.

Don Giovanni siedzi w swym pałacu przy suto zastawionym stole. Donna Elwira bezskutecznie próbuje skłonić go do skruchy i zmiany sposobu życia. Na uczcie pojawia się zaproszony na nią Komandor. Każe Don Giovanniemu kajać się za wyrządzone innym krzywdy. Don Giovanni nie ma w sobie skruchy. Niczego nie żałuje - podaje Komandorowi rękę i wraz z nim zstępuje w czeluście piekieł.

Streszczenie libretta na podstawie Przewodnika Operowego Józefa Kańskiego

 

 

Obsada

Obsada spektaklu w dniu 15.06.2024 r., g. 18:00 - Opera Śląska w Bytomiu

Soliści, Chór, Balet oraz Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka

 

DON GIOVANNI

Stanislav Kuflyuk

 

LEPORELLO

Bartosz Urbanowicz

 

DONNA ELWIRA

Aleksandra Orłowska

 

DONNA ANNA

Kamila Dutkowska

 

ZERLINA

Monika Korybalska

 

DON OTTAVIO

Andrzej Lampert

 

MASETTO

Michał Goławski

 

KOMANDOR

Grzegorz Szostak


Obsada spektaklu w dniu 16.06.2024 r., g. 18:00 - Opera Śląska w Bytomiu

Soliści, Chór, Balet oraz Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka

 

DON GIOVANNI

Stanislav Kuflyuk

 

LEPORELLO

Bartosz Urbanowicz

 

DONNA ELWIRA

Anna Wiśniewska-Schoppa

 

DONNA ANNA

Joanna Kędzior

 

ZERLINA

Marta Huptas

 

DON OTTAVIO

Andrzej Lampert

 

MASETTO

Bartłomiej Kłos

 

KOMANDOR

Wołodymyr Pańkiv


Wstecz