W spektaklu usłyszymy muzykę Giuseppe Verdiego: „Makbet” (fragmenty), „Don Carlos. Ballet de la Reine” oraz „Messa da Requiem”.
Kierownictwo i opracowanie muzyczne:Tomasz Tokarczyk
Choreografia i reżyseria: Monika Myśliwiec
Scenografia i kostiumy: Joanna Jaśko-Sroka
Dramaturgia: Jakub Roszkowski
Reżyseria świateł: Katarzyna Łuszczyk
Projekcje: Natan Berkowicz
Kierownik baletu: Grzegorz Pajdzik
Asystent choreografa: Anna Kmiecik-Sokalla, Thais Henrique Rocha
Asystent dyrygenta: Wiktor Kozłowski
Pedagodzy baletu: Kazimierz Cieśla, Joanna Kurkowska
Pianista baletu: Natalia Myślewicz
Inspektor baletu: Ewa Czampiel-Matura
Inspicjent: Jadwiga Bacik, Krystyna Siedlik
Balet w 2 aktach
Czas trwania:Obsada:
MAKBET – Douglas DE OLIVEIRA FERREIRA, Maciej PLETNIA
LADY MAKBET – Mitsuki NODA, Michalina DROZDOWSKA, Thais Henrique ROCHA
WIEDŹMY – Giada GAVIOLI, Kinga MAJEWSKA, Julia BIELSKA, Ellen BREMER, Julia MALEJKA, Weronika TYMOSZCZUK
BANKO – Alberto PECETTO, Francesco Pio TOSTO
MALCOLM – Karl PICUIRA DE PIMODAN, Karol PLUSZCZEWICZ
DUNKAN – Grzegorz PAJDZIK, Karol PLUSZCZEWICZ
FLEANCE – Mateusz DANIEC
BALET OPERY ŚLĄSKIEJ: Clara Ushizaka, Thais Henrique Rocha, Javier Ares Cabeza, Julia Bielska, Ellen Bremer, Giovanni Bruscino, Michalina Drozdowska, Oliwia Gajdzik, Giada Gavioli, Kacper Helka, Sylwia Kubacka - Werner, Kinga Majewska, Julia Malejka, Elen Martausova, Magdalena Matejko, Rhaphael Molenaar, Mitsuki Noda, Alberto Pecetto, Wiktor Perdek, Karl Picuira do Pimodan, Karol Pluszczewicz, Giulia Roberto, Małgorzata Timofiejew, Francesco Pio Tosto, Weronika Tymoszczuk, Michalina Drozdowska
oraz uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. L. Różyckiego w Bytomiu oraz Orkiestra Opery Śląskiej
"Makbet” to polska prapremiera baletowa zrealizowana z rozmachem, która zaskakuje niezapomnianymi efektami wizualnymi. Najnowszy spektakl baletowy Opery Śląskiej w Bytomiu interpretuje siedemnastowieczną tragedię przez pryzmat tego, co we współczesnej twórczości teatralnej jest najbardziej aktualne i pociągające. Widowisko zachwyci miłośników baletu klasycznego, dzięki złożonym choreograficznie scenom zespołowym, duetom i solowym popisom tancerzy.
Opowiedziana tańcem historia jest uniwersalną opowieścią o potędze namiętności związanej z pragnieniem władzy. Szekspirowski dramat odwołuje się do archetypów, nawiązuje do fatum kierującego ludzkim losem, stawia głównego bohatera wobec tragicznych dylematów i konsekwencji dokonanych wyborów. Dramaturgia tego widowiska koncentruje się na parze głównych bohaterów, którzy - pozostając wspólnikami w zbrodni - zupełnie odmiennie mierzą się z jej konsekwencjami. Początkowa zachłanność i bezwzględność Lady Makbet, jej zdecydowanie i siła, poprzez ciąg wydarzeń i przeżyć doprowadzają ją do choroby psychicznej i samobójczej śmierci. Niepewność Makbeta podżeganego w pierwszej chwili do zbrodni przez Lady Makbet ustępują z kolei poczuciu wszechmocy i bezkarności, a każda kolejna zbrodnia czyni go bardziej bezdusznym i żądnym niezbywalnej władzy. W chciwości i zbrodni rodzi się jego upadek. Jego miłość do żony i pragnienie sprostania jej ambicjom w toku dramatu zamieniają się w chłód i obojętność, co dodatkowo pogłębia poczucie samotności i winy Lady Makbet, doprowadzając ją do obłędu.
Warstwę muzyczną spektaklu stanowią utwory Giuseppe Verdiego w autorskim opracowaniu Tomasza Tokarczyka - kierownika muzycznego Opery Śląskiej.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”
Spektakl pod honorowym patronatem Związku Artystów Scen Polskich ZASP