Opera blisko Ciebie: Porozmawiajmy o Operze...

OPERA BLISKO CIEBIE: Porozmawiajmy o Operze... to zainaugurowany w marcu 2017 r., cykl spotkań w Sali Koncertowej im. Adama Didura - spotkań z operą, której tajemnicę i wszechstronny wymiar odkrywają osoby, dla których świat teatru operowego, to całe życie. Bohaterami wędrówki do wnętrza opery są artyści, twórcy i ludzie teatru, a podróż tę dopełniają kameralne koncerty solistów, tematycznie związane z dorobkiem artystycznym gościa wieczoru.
Gospodarz cyklu – związana ze światem mediów Violetta Rotter-Kozera – zaprasza ciekawych i nietuzinkowych gości, którzy przybliżają publiczności magiczny świat teatru operowego; zdradzają tajemnice tworzenia gatunku, od partytury do gotowego dzieła scenicznego. Artyści, reżyserzy, scenografowie, choreografowie, znawcy teatru, odpowiadają na nurtujące widzów pytania i dzielą się swoim doświadczeniem. Spotkania odbywają się pod patronatem TVP3 Katowice, a relacje z nich dostępne są na antenie TVP w programie Z Kulturą.
 

Wydarzenia

23 marca 2019, Sobota
Godzina: 16:00
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Sala Koncertowa im. Adama Didura
Dodatkowe informacje: gość spotkania: Małgorzata Walewska

Kup bilet
14 kwietnia 2019, Niedziela
Godzina: 16:00
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Sala Koncertowa im. Adama Didura
Dodatkowe informacje: gość spotkania Henryk Konwiński

Kup bilet
Porozmawiajmy o Operze... z Małgorzata Walewską
 

Zapraszamy na kolejne spotkania z cyklu „Opera blisko Ciebie: Porozmawiajmy o Operze…” -  23 marca  o godz. 16.00 gościem red. Violetty Rotter-Kozery będzie MAŁGORZATA WALEWSKA - światowej sławy śpiewaczka operowa, mezzosopran.

 

MAŁGORZATA WALEWSKA

Małgorzata Walewska – mezzosopran dramatyczny; jest jedną z najbardziej uznanych polskich śpiewaczek, która występowała na najważniejszych scenach operowych świata. Artystka ukończyła Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie profesor Haliny Słonickiej. Jest laureatką oraz finalistką wielu międzynarodowych konkursów m.in.: Alfreda Krausa w Las Palmas, Luciano Pavarottiego w Filadelfii, Stanisława Moniuszki w Warszawie i Belvedere w Wiedniu. Po ukończeniu studiów występowała w Theater Bremen, a następnie została zaangażowana przez wiedeńską Staatsoper, gdzie zadebiutowała jako Polina w „Damie pikowej” oraz jako Carmen. Kolejne lata przyniosły angaże w Semperoper w Dreźnie (1999) oraz w Deutsche Oper w Berlinie. W 2006 roku Małgorzata Walewska zadebiutowała w Metropolitan Opera w Nowym Jorku jako Dalila w „Samsonie i Dalili”. Oprócz Dalili zaśpiewała w Metropolitan Opera partie Santuzzy i Amneris. Kolejne ważne debiuty na międzynarodowych scenach to rola Azuceny w Królewskiej Operze Covent Garden w Londynie (2009), Mamki w „Kobiecie bez cienia” R. Straussa w Palacio de Bel- las Artes w Meksyku (2012) i Dalili w Grand Théâtre de Genève (2012). W 2015 roku dodała do swojego repertuaru rolę Kundry w „Parsifalu” R. Wagnera.

 
Na początku sezonu 2016/2017 Małgorzata Walewska zadebiutowała w roli Wdowy w premierowej produkcji „Goplany” W. Żeleńskiego w Teatrze Wielkim Operze Narodowej.
Małgorzata Walewska współpracowała ze światowej sławy dyrygentami takimi jak: Marco Armiliato, Seymon Bychkov, Jesus Lopez Cobos, Asher Fish, Valery Gergiev, Philippe Jordan, Vladimir Jurowski, Marco Letonja, Nicola Luisotti, Carlo Montanaro, Stefan Soltesz, Carlo Rizzi, Massimo Zanetti czy Andriy Yurkevych. Wystąpiła na ponad 30 scenach słynnych teatrów m.in: Teatro Real w Madrycie, Teatro Nacional de São Carlos w Lisbonie, Teatro dell’Opera w Rzymie, Seattle Opera, San Francisco Opera, Grand Théâtre w Luksemburgu, Finnish National Opera w Helsinkach, Washington National Opera, Baltimore Opera i Herodion Theatre w Atenach.
 
W 2014 roku Małgorzata Walewska została mianowana Dyrektorem Artystycznym Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari. W październiku 2016 roku otrzymała nadawany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Złoty Medal „Gloria Artis”, podkreślający wybitny wkład artystki w rozwój kultury polskiej.
 
✔ Podczas spotkania, zagra kwintet smyczkowy "Kameraliści Opery Śląskiej" w składzie: Weronika Sidorska , Jacek Głogowski , Łukasz Unger , Nikol Latocha , Piotr Kucharz.
 
Porozmawiajmy o Operze... oraz premierze baletowej "Don Kichot" z Henrykiem Konwińskim
 
Zapraszamy na kolejne spotkania z cyklu „Opera blisko Ciebie: Porozmawiajmy o Operze…” - 14 kwietnia o godz. 16.00 gościem red. Violetty Rotter-Kozery z TVP Katowice, będzie HENRYK KONWIŃSKI - wybitny tancerz, choreograf i reżyser. 26 kwietnia na deskach Opery Śląskiej odbędzie się premiera baletu "Don Kichot" w jego choreografii i inscenizacji.

HENRYK KONWIŃSKI

 
 Henryk Konwiński - jego artystyczna obecność na naszych scenach trwa już ponad pięćdziesiąt lat. Jest wybitną postacią polskiego teatru. Choreografem, reżyserem i inscenizatorem wielu spektakli baletowych, operowych, musicalowych i operetkowych oraz przedstawień z repertuaru teatrów dramatycznych, ulicznych. Tworzy też choreografie do megawidowisk. Wśród nich są prapremiery światowe i polskie. Jego dorobek artystyczny to ponad dwieście realizacji.

Henryk Konwiński wywodzi się z Poznania i środowisko artystyczne tego miasta uformowało jego rozumienie sztuki i wrodzoną wrażliwość. W początkach swojej kariery w Teatrze Wielkim w Poznaniu, jako utalentowany solista, tańczy z takimi gwiazdami baletu jak: Olga Sawicka, Barbara Karczmarewicz, Anna Deręgowska, Władysław Milon i Edmund Koprucki. Pracuje pod kierunkiem tak wyśmienitych baletmistrzów jak Feliks Parnel, Stanisław Miszczyk, Eugeniusz Papliński, Jerzy Gogół, Teresa Kujawa, Witold Borkowski, Conrad Drzewiecki. Debiutuje jako choreograf w studenckim „Teatrze Nurt”, gdzie wspólnie z reżyserem Januszem Nyczakiem, zrealizowali prapremierę „Operetki” Gombrowicza. Te pierwsze próby choreograficzne potwierdzają jego twórczy talent w tej dziedzinie. Podejmuje współpracę z Telewizją Poznańską i Operą Bałtycką. Następnie osiada na Śląsku.

„Nocą Walpurgii” w „Fauście” Gounoda w 1971 r. rozpoczyna Henryk Konwiński swoją niezwykle owocną współpracę z ówczesnym dyrektorem Opery Śląskiej Napoleonem Siessem. To przedstawienie pod kierownictwem muzycznym N. Siessa i w choreografii H. Konwińskiego otrzymuje najwyższe ogólnopolskie oceny, a „Noc Walpurgii” zostaje uznana przez krytyków za wybitną. Podobne oceny otrzymuje wkrótce „Aida” zrealizowana w tym samym zespole. Na scenie Opery Śląskiej debiutuje jako choreograf pełnospektaklowym baletem „Stworzenie Świata” z muzyką A. Pietrowa (prapremiera polska). Objawia się wtedy jako reżyser operowy – twórca cieszącej się powodzeniem przez długie lata melodramatycznej „Traviaty” i demonicznej „Salome”.
Pierwszy okres pobytu w Bytomiu owocuje w podróże stypendialne i cenne laury, w tym nagrodę na I Ogólnopolskim Konkursie Baletowym w Łodzi. W tym czasie odbywa podróże do Addis Abeby i Hawany, gdzie spotyka się i nawiązuje współpracę z Alicją Alonso. Przebywa na stypendium w Het Nationale Ballet w Amsterdamie. W Nederlands Dans Theater (Haga) uczestniczy w pracach zespołu Bejarta w Brukseli, doskonali swój warsztat w Petersburgu i w Indiach (Delhi). Powraca do Poznania, by objąć kierownictwo baletu. Z tego czasu na szczególną uwagę zasługuje balet „Romeo i Julia” Prokofiewa z udziałem Olgi Kozimali w roli tytułowej, a także „La Peri” – ułożony specjalnie dla niej. W 1981 r. ponownie wraca do Bytomia, do Opery Ślaskiej i ten „bytomski okres” obfituje w wiele imponujących osiągnięć.

Według Henryka Konwińskiego, najważniejsze jego choreografie to: „Stworzenie Świata”, potem „Romeo i Julia” w Poznaniu, „Wariacje na temat Franka Bridge’a” Brittena, (pierwsza realizacja w Bytomiu, potem w Warszawie w Teatrze Wielkim), „Epitafium na śmierć Szymanowskiego”, „Stabat Mater”, „W górę w dół” i „Ad Montes – Balety Tatrzańskie” do muzyki W. Kilara.

We współpracy z Operą Śląską zostały zrealizowane tak ważne balety jak: „Coppelia”, „Don Kichot”, „Dziadek do orzechów”, „Córka źle strzeżona” „Pan Twardowski”, „Romeo i Julia” do muzyki Berlioza oraz spektakle operowe: „Straszny dwór” S. Moniuszki, „Ernani” i „Rigoletto” G. Verdiego, „Madama Butterfly” G. Pucciniego, „Gioconda” A. Ponchiellego, „Orfeusz i Eurydyka” Ch. W. Glucka. Nie stronił też od lżejszej muzy, czego dowodzi reżyseria: „Zemsty nietoperza” J. Straussa, „Wesołej wdówki” F. Lehara, „Barona cygańskiego” J. Straussa i „Hrabiny Maricy” E. Kalmana oraz „Balu w Savoyu” P. Abrahama i „Oklahomy” R. Rodgersa w Gliwickim Teatrze Muzycznym. Wiele z jego realizacji zyskało prestiżowe nagrody i miano wydarzeń artystycznych.
Chętnie podejmuje się choreografii w spektaklach teatrów offowych i wielkich widowisk plenerowych


✔ Nagrody i odznaczenia Henryka Konwińskiego:
• 1973 r. – Nagroda za III miejsce w I Ogólnopolskim Konkursie Choreograficznym w Łodzi
• 1975 r. – Złoty Krzyż zasługi
• 1976 r. – Nagroda Wojewody za wysokie osiągnięcia artystyczne w dziedzinie choreografii
• 1977 r. – Złota Odznaka Zasłużony dla Województwa Katowickiego
• 1990 r. – Złota Maska za reżyserię i choreografię przedstawienia „Hrabina Marica” w Operetce Śląskiej w Gliwicach
• 1992 r. – Złota Maska za choreografię do Monachomachii i Tańców Połowieckich
• 1994 r. – Specjalna Złota Maska im. red. Barbary Sośnierz za choreografię i współrealizację „Skrzypka na dachu”, „Sny i Zderzenia” oraz „Historii Żołnierza”.
• 1995 r. – Złota Maska za choreografię i inscenizację „Szkoły Błaznów”.
• 1995 r. – Złota Maska za inscenizację i choreografię „Zielonego Gila” i „Ad Montes”.
• 1995 r. – W dowód uznania zasług Medal Pamiątkowy 50 – lecia Państwowej Opery Ślaskiej.
• 2000 r. – Teatralna Kurtynka za wkład pracy włożony w życie artystyczne Teatru Dzieci Zagłębia
• 2004 r. – Złota Odznaka Honorowa za Zasługi dla Województwa Śląskiego
• 2005 r. – Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski
• 2005 r. – Nagroda Stowarzyszenia Autorów ZAIKS za całokształt twórczości w dziedzinie choreografii.
• 2009 r. – Nagroda za szczególne zaangażowanie w pracach Jury ogólnopolskich konkursów tańca w 50-lecie ich istnienia
• 2010 r. – Złota Maska za inscenizację i choreografię „Romeo i Julia” Berlioza.
• 2010 r. – Teatralna Nagroda Muzyczna im. Jana Kiepury dla najlepszego choreografa.
• 2010 r. – Perła Śląska, nagroda miesięcznika „Śląsk”
• 2011 r. – Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis
• 2014 r. – Nagroda ZASP „Terpsychora” za całokształt twórczości
• 2016 r. – Medal Miasta Bytomia w dziedzinie kultury
• 2016 r. – Nagroda Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie choreografii i tańca
 
 
 
Wstecz