Kopciuszek

Siergiej Prokofiew
Premiera: 24 maja 2014 r.

kierownictwo muzyczne: Krzysztof Dziewięcki
reżyseria i choreografia: Anna Majer
scenografia: Małgorzata Słoniowska
kierownik baletu: Olga Kozimala-Kliś
asystentka choreografa: Bernadeta Maćkowiak
asystent dyrygenta: Mieczysław Unger
reżyseria światła: Łukasz Różewicz
realizacja filmu: Łukasz Majewski
projekcje multimedialne: Krzysztof Pańtak

Balet w 2 częściach

Czas trwania:
1 godz. 30 min. – 1 przerwa

Złota Maska w kategorii Choreografia dla Anny Majer!

Opracowanie libretta na motywach baśni Charlesa Perraulta – Anna Majer

Wstęp

Osierocony Kopciuszek pali w kaplicy świeczkę za duszę matki. Dziewczyna jest zrozpaczona, ale pogodzona z losem. Wie, że od teraz będzie zmuszona liczyć tylko na siebie. Nagle zapalona świeczka wzbija się, unosi coraz wyżej i wyżej, powoli znika. Kopciuszek uśmiecha się przez łzy, dociera do niego, że jednak nigdy nie zostanie sam.

Część I

Przybrane siostry Kopciuszka – Klara i Lena – spędzają wieczór w domu. Rozmawiają przez telefon i surfują w Internecie; kłócą się, nudzą, nie robią nic pożytecznego. Takie są: mało pomysłowe i rozpieszczone. W pewnym momencie Klara zauważa nową wiadomość na skrzynce pocztowej. To zaproszenie na urodzinowy bal znanego lokalnego biznesmana – Maksa. Dziewczyny są bardzo podekscytowane – już widzą się oczyma wyobraźni: piękne i interesujące na luksusowym przyjęciu.
Niespodziewanie do domu wraca Macocha oraz obładowany zakupami Kopciuszek, w jednoznacznej roli pomocy domowej. Siostry dzielą się z Macochą informacją o przyjęciu. Oczywiście wszystkie ignorują Kopciuszka.
Siostry i Macocha rozpoczynają przygotowania do balu: wybierają stroje, uczą się tańczyć, wymyślają stylizacje, fryzury, dialogi, śnią na jawie….
Wreszcie Siostry z Macochą wyruszają na bal. Zachwycone, pełne nieuzasadnionych wizji i nadziei na własny temat.
Tymczasem Kopciuszka odwiedza osobliwa bezdomna kobieta. Dziewczyna czuje się w jej towarzystwie bezpiecznie, kobieta przypomina jej matkę.
Widząc rozpacz dziewczyny, która bardzo chciała wyrwać się z szarej codzienności na przyjęcie, pociesza ją i proponuje rozwiązanie. Wręcza jej strój kelnerki i wysyła na przyjęcie. Ufając kobiecie i nie mając nic do stracenia, Kopciuszek postanawia przyjąć propozycję.

Część II

Bal okazuje się cudownym, artystycznym, zupełnie wyjątkowym i pełnym niespodzianek widowiskiem. Wśród nich jest ukryta w torcie tancerka i pierrot. Opowiedziana przez niego historia za chwilę wydarzy się na scenie. Kopciuszek jest oczarowany tym, co widzi i słyszy na przyjęciu. Docierają do niego fragmenty rozmów, artystycznych występów, porywającej muzyki. Jest zdekoncentrowany, czuje się jak we wnętrzu kolorowego kalejdoskopu. Nawet nie zwraca uwagi na to, w jaki sposób Siostry cały czas próbują go ośmieszać i utrudniać pracę.
Klara podstawia mu nogę, a Kopciuszek rozlewa wino na koszulę Maksa. Ten niemiły incydent nieoczekiwanie przynosi zwrot akcji. Gospodarz dostrzega uroczą kelnerkę i chce z nią spędzić resztę wieczoru. Kopciuszek jest jednak zbyt oszołomiony i skrępowany całą sytuacją, wyrywa się więc i wybiega w popłochu z balu. Gubi pantofelek…

Maks rozpoczyna poszukiwania Kopciuszka. Ma tylko pantofelek, wspomnienia, od których nie może się uwolnić, i uczucie, któremu musi ulec. Odwiedza różne kraje. Działa na oślep, bez żadnego planu. W kolejnych miejscach poznaje wiele interesujących kobiet, ale nie jest w stanie się zatrzymać. W drodze towarzyszy mu przyjaciel i tajemnicza kobieta, która nad nim czuwa i wskazuje właściwy kierunek. Pod koniec podróży trafia na niewielką wyspę…

Wykonania odbywają się za zgodą wydawnictwa Musikverlage Hans Sikorski GmbH & CO. KG.

 
Wstecz