Szeherezada/Medea

N. Rimski-Korsakow/S. Barber
Premiera: 19 maja 2018 r.

kierownictwo muzyczne: Maciej Tomasiewicz

reżyseria i choreografia: Robert Bondara

scenografia i kostiumy: Martyna Kander

reżyseria światła: Maciej Igielski

projekcje wideo: Ewa Krasucka

kierownik baletu: Grzegorz Pajdzik

asystentka choreografa: Aleksandra Piotrowska-Zaremba

asystentka scenografki i kostiumografki: Dagmara Walkowicz-Goleśny

współpraca muzyczna: Grzegorz Brajner

koordynacja projektu: Marta Kuźmiak

Wydarzenia

19 maja 2018, Sobota
Godzina: 18:00
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej

Kup bilet
20 maja 2018, Niedziela
Godzina: 18:00
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej

Kup bilet
26 maja 2018, Sobota
Godzina: 18:00
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej

Kup bilet
Zobacz wszystkie

Szeherezada

Opowieść o zazdrości i potrzebie bliskości w najnowszej inscenizacji Opery Śląskiej nie ma w sobie nic z orientu i baśni, znanych z „Szeherezady” w choreografii Michaiła Fokina z 1910 r. Cały ciężar opowieści zostaje przeniesiony na relacje między bohaterami i rozbudowaną psychologię postaci. Akcja rozgrywa się w bliżej nieokreślonej współczesności, w bogatym domu zamożnego małżeństwa, w zimnych modernistycznych wnętrzach. Nieświadomych domowników nieustannie podglądają ukryte kamery monitoringu. To podejrzliwy Szahrijar śledzi w ten sposób każdy krok żony i służby, karmiąc swoje kompleksy i obsesje. Jego chorobliwa zazdrość pogłębia konflikt i niszczy więź między dwojgiem bliskich sobie kiedyś ludzi, napędzając spiralę wydarzeń, które nieuchronnie prowadzą do tragicznego finału.

Medea

Inscenizacja znanego dramatu Eurypidesa rozgrywa się na wysokich szczeblach władzy i polityki. Medea żyje w świecie zdominowanym przez mężczyzn. Z jednej strony jest lekceważona i upokarzana, z drugiej zaś wyrachowana i bezwzględna. Dotkliwe poniżenie wznieca w niej zaślepiającą rządzę krwawej zemsty, która stała się silniejsza niż instynkt macierzyński i naturalny odruch ochrony swojego potomstwa. Czy jednak niesprawiedliwość i krzywdy jakie ją spotkały, wystarczą by usprawiedliwić zbrodnię dzieciobójstwa? To pytanie jakie stawia widzowi spektakl Roberta Bondary. Tak jak w filmie Larsa von Triera zraniona Medea z rozmysłem i zimną krwią kalkuluje najbardziej bolesną dla Jazona zemstę, za zdradę jakiej się dopuścił poślubiając córkę króla Kreona.  

 
Wstecz