Opera Śląska w Bytomiu

  • wyszukiwarka

Pan Twardowski

Pan Twardowski

Ludomir Różycki

Pan Twardowski

balet w 9 obrazach
czas trwania spektaklu: 2 godz. 20 min. – 2 przerwy

libretto: Stefania RÓŻYCKA
kierownictwo muzyczne: Piotr WARZECHA
inscenizacja i choreografia: Henryk KONWIŃSKI
scenografia: Liliana JANKOWSKA
kierownictwo chóru: Krystyna ŚWIDER
premiera: 9 grudnia 1995 r.; wznowienie sceniczne: 19 marca 2011 r.

OBRAZ 1. Pracownia starego Twardowskiego
Na poddaszu stary, zbiedniały szlachcic, mistrz Twardowski usiłuje uzyskać złoto z piasku. Przy pomocy zaklęć, kabalistycznych znaków odczytywanych z wielkiej księgi ma to nastąpić właśnie teraz. Niestety znów nie udało się! Daremne próby obserwuje swarliwa Pani Twardowska, której niezadowolenie rośnie w miarę jak pod dach ich domu zagląda bieda. Właśnie przyszli wierzyciele z żądaniem spłaty długów. Krewka Twardowska przegania natrętów. Z pasją i przekleństwem rzuca o podłogę bezcenną księgą zawierającą wszelkie zaklęcia, także te przywołujące Diabła. I oto zjawia się Diabeł. Sypie garściami złota, ożywia przedmioty, aż przekonuje Twardowskiego, że warto zawrzeć z nim bliższą znajomość. Na odgłos zbliżającej się małżonki drżący przed jej gniewem Twardowski pozwala się zabrać Diabłu. Razem uciekają przez kominek.

OBRAZ 2. Dachy Krakowa.
Harcują koty i ożywają maszkarony. Przez komin wydostają się Diabeł z Twardowskim.

OBRAZ 3. Podziemia Olkusza.
Aby oczarować Twardowskiego, Diabeł wiedzie go w podziemia kopalni srebra w Olkuszu. Tam pośród migotliwego kruszcu przedstawia mu najpiękniejszy Żywy Klejnot przekonany, że Twardowski podpisze cyrograf oddający mu duszę. Ten jednak wciąż oczekuje czegoś więcej i nie wystarcza mu wizja bogactwa.

OBRAZ 4. Noc na Łysej Górze.
Zlot wiedźm. Przylatują też czarty z ich władcą na czele. Diabeł demonstruje Twardowskiemu moc czarodziejskiego płynu warzonego w kotle: oto wiedźmy po zanurzeniu w nim przemieniają się w piękne kobiety. Dopiero teraz Twardowski godzi się podpisać cyrograf.
W zamian za młodość, bogactwo i wszelką moc czynienia czarów sprzedaje swoja duszę Diabłu z zastrzeżeniem, że może ją oddać tylko w Rzymie – przekonany, iż do Rzymu nigdy się nie uda. Piekielnym, upojnym walcem kończy się sabat na Łysej Górze.

OBRAZ 5. Uroczystość na Wawelu.
Król Zygmunt August z Królową Barbarą Radziwiłłówną. Wokół niechętny królowej, lodowaty dwór. Czy to za sprawą królowej Bony, za jej zmową z Diabłem umiera Barbara?

OBRAZ 6. Komnata królewska.
Król pogrążony w smutku po śmierci Barbary. Nie może, nie chce zajmować się żadnymi sprawami, które mu panowie z Rady przedstawiają. Zaufany dworzanin anonsuje czekającego przed sekretnym wejściem Twardowskiego. Sława czarodziejskiej mocy dotarła już do króla. Twardowski obiecuje królowi ożywić portret królowej, pod warunkiem, że podczas tej sceny zachowa spokój. Gdy portret ożywa – król nie jest w stanie dotrzymać słowa. To tylko jej cień…. Zatrzymany przez Twardowskiego pada zemdlony. Diabeł zabiera Twardowskiego by zawieść go daleko ku nowym pokusom.

OBRAZ 7. Wschód.
W haremie piękne żony sułtana oddają się marzeniom i kąpieli. Wśród nich Najpiękniejsza. Do niej to wiedzie Diabeł Twardowskiego, przekupiwszy eunuchów. Miłosny duet przerywa nadejście podejrzliwego Sułtana. Dzięki diabelskiej mocy udaje się jednak Twardowskiemu wymknąć z opresji.

OBRAZ 8. Rynek w Krakowie.
Wśród przekupek rej wodzi swarliwa Pani Twardowska. Scenę tę przerywa wejście Lajkonika z gromadą dzieci; przetacza się też orszak krakowskiego weseliska.
Oto i wracający z daleka odmłodzony Twardowski: czaruje, bawi, uzdrawia. On to wpada w oko Pani Twardowskiej – czyżby rozpoznała własnego męża?
Wkracza Diabeł, odwraca wprawdzie uwagę porywczej Pani Twardowskiej – sam jednak staje się jej ofiarą.
Na scenę wkracza Cyganicha – Diablica. Ogólny wir zaczarowanego rynku pozwala wymknąć się Twardowskiemu.
Cyganicha podstępnie uprowadza Twardowskiego do karczmy.

OBRAZ 9. Karczma Rzym.
W karczmie oczekuje już karczmarz-Diabeł – bo karczma właśnie „Rzym” się nazywa. Tak oto podstępem Diabeł może już posiąść duszę Twardowskiego. Cyganicha-Krasawica-Diablica i diabły wszelakiego autoramentu otaczają Twardowskiego, pokazując podpisany cyrograf. Chwila diabelskiego tryumfu: „verbum nobile”… a gdzie szlacheckie słowo?… Twardowski jest przez chwilę bezradny. Ale oto: „jest jeszcze jeden warunek do spełnienia, mości Diable:
„…Patrzaj oto jest kobieta,
moja żoneczka Twardowska
Ja na rok u Belzebuba
Przyjmę za ciebie mieszkanie,
Niech przez ten rok moja luba
Z tobą jak z mężem zostanie… ”

„Pani Twardowska” A. Mickiewicz

Na ten widok Diabeł wpada w panikę. Zna jejmość Twardowską: co to – to nie! W popłochu czmychają Diabeł i Twardowski. Czyste dźwięki śpiewanych przez dzieci godzinek (ułożonych ponoć przez samego Twardowskiego) pomagają mistrzowi uwolnić się z diabelskich szponów i znaleźć spokój na księżycu. Czmychają i Diabeł i Twardowski.

 

Obsada spektaklu na dzień 17.05.2016 r. 


Balet i Orkiestra  Opery Śląskiej  pod dyrekcją Krzysztofa Dziewięckiego

Stary Twardowski

Jacek Drozdowski

Młody Twardowski

Daniil Alexandrov

Pani Twardowska

Patryk Nowacki

Diabeł

Grzegorz Pajdzik

Żywy Klejnot

Dominika Koj

Najpiękniejsza

Aleksandra Piotrowska

Cyganica – Krasawica

Dominika Koj

Barbara Radziwiłłówna

Katarzyna Wieliczko – Pos

Zygmunt August

Jacek Drozdowski

Panna Młoda

Katarzyna Wieliczko-Pos

Pan Młody

Michał Krzemień

Sułtan

Artur Dmochowski

Eunuch

Joanna Kurkowska, Michał Gongor

Koty

Joanna Kurkowska, Monika Niedźwiecka

Solo wokalne

Leokadia Duży, Feliks Widera

oraz Zespół Baletu Opery Śląskiej

 

III Międzynarodowy Konkurs Wokalistyki Operowej im. Adama Didura
I Europejska Akademia Sztuki Wokalnej
Śląskie - pozytywna energia Opera Śląska w Bytomiu jest instytucją kultury Samorządu Województwa Śląskiego Miasto Bytom

Nasza misja

Opera Śląska - tworzymy pomost pomiędzy klasycznym pięknem sztuki operowej, a współczesnymi odbiorcami
w Polsce i na świecie

Dołącz do nas