Opera Śląska w Bytomiu

  • wyszukiwarka

Opery

Maria Stuarda

Gaetano Donizetti

Maria Stuarda

Opera w 2 aktach
czas trwania spektaklu: 2 godz. 15 min. – 1 przerwa

Libretto: Giuseppe Bardari na podstawie sztuki Friedricha Schillera „Maria Stuart”

Kierownictwo muzyczne: KRZYSZTOF DZIEWIĘCKI

Reżyseria: DIETER KAEGI

Scenografia: BRUNO SCHWENGL

Reżyseria światła: BOGUMIŁ PALEWICZ

Kierownictwo chóru: KRZYSZTOF MARTYNIAK

Współpraca muzyczna: TADEUSZ SERAFIN

Asystent reżysera: FELIKS WIDERA

Premiera w Operze Śląskiej: 17 grudnia 2011 r.


Akt I

Dwór oczekuje królowej Elżbiety I w Westminster. Monarchini pojawia się w towarzystwie Talbota i Cecila, by obwieścić, że nie zdecydowała się jeszcze przyjąć propozycji małżeństwa, nadesłanej z dworu francuskiego. Elżbieta kocha potajemnie innego. Talbot przypomina jej o losie Marii Stuart, więźniarki zamku Fotheringay, gdy zaś dwór błaga królową o łaskę dla Marii, Cecil radzi władczyni bezwzględną surowość. Elżbieta nadal się waha. Wchodzi Leicester, którego królowa wysyła do Francji, ta oznajmia, że postanawia przyjąć francuskie oświadczyny; wbrew jej nadziejom wiadomość ta nie robi na młodym szlachcicu żadnego wrażenia. Pozostając z nim sam na sam, Talbot powierza Leicesterowi list i portret Marii Stuart. Młodzieniec przysięga, że wesprze Marię w opresji, bodaj miał narazić życie. Elżbieta, która obserwowała tę rozmowę, oskarża Leicestera o konszachty z dziedziczką Stuartów. W odpowiedzi Leicester podaje jej list zawierający jedynie prośbę o spotkanie z królową. Elżbieta wyraża zgodę, choć z trudem ukrywa zazdrość.

Akt II

Pod nieustannym nadzorem straży Maria przechadza się po zamkowym parku, wspominając Francję. Słychać odgłosy królewskiego polowania. Maria drży przed spotkaniem z Elżbietą. Nagle do jej stóp rzuca się Leicester, błagając, aby w obliczu monarchini okazała pokorę i uległość. Maria zdaje się na to przygotowana, spotkanie kończy się jednak katastrofalnie, gdyż Elżbieta nie potrafi ukryć nienawiści do rywalki, ta zaś, nie panując nad sobą, odpowiada gniewem i pogardą, lżąc władczynię. Los Marii Stuart jest przypieczętowany. Elżbieta waha się jeszcze, czy podpisać wyrok śmierci na Marię, choć Cecil natarczywie się tego domaga. Szalę przechyla dopiero przybycie Leicestera, który próbuje wybłagać u królowej łaskę dla rywalki. Tego już za wiele: Elżbieta wysyła ją na szafot. Odebrawszy wyrok z rąk Cecila, Maria spowiada się Talbotowi. Przyjaciele żegnają się ze swą królową. Cecil poprowadzi ją na miejsce kaźni. Pożegnawszy się z Leicesterem, Maria idzie na spotkanie z przeznaczeniem.

Piotr Kamiński „Tysiąc i jedna opera”, PWM, Kraków 2008

Wspólna produkcja Teatru Wielkiego w Łodzi, Teatru Wielkiego im. St. Moniuszki w Poznaniu i Opery Śląskiej w Bytomiu.

Wydawca: G. Ricordi & CO. Buhnen and Musikverlag G.m.B.H. Monachium. Wydanie krytyczne wydane przez Andersa Wiklund. UNIVERSAL MUSIC PUBLISHING RICORDI S.R.L Mediolan we współpracy z miastem Bergamo.

Obsada spektaklu na dzień 24.11.2013 r.

Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Śląskiej pod Dyrekcją Krzysztofa Dziewięckiego

Maria

Swietłana Kaliniczenko

Elżbieta

Joanna Kściuczyk

Hrabia Leicester

Adam Sobierajski

Hrabia Talbot 

Cezary Biesiadecki 

Lord Cecil 

Włodzimierz Skalski

Anna 

Iwona Noszczyk 

 

 

Obsada spektaklu na dzień 16.12.2013r.

Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Śląskiej pod Dyrekcją Krzysztofa Dziewięckiego

Maria

Karina Skrzeszewska

Elżbieta

Joanna Kściuczyk

Hrabia Leicester

Adam Sobierajski

Hrabia Talbot 

Bogdan Kurowski

Lord Cecil 

Włodzimierz Skalski

Anna 

Iwona Noszczyk 

 

 

III Międzynarodowy Konkurs Wokalistyki Operowej im. Adama Didura
I Europejska Akademia Sztuki Wokalnej
Śląskie - pozytywna energia Opera Śląska w Bytomiu jest instytucją kultury Samorządu Województwa Śląskiego Miasto Bytom

Nasza misja

Opera Śląska - tworzymy pomost pomiędzy klasycznym pięknem sztuki operowej, a współczesnymi odbiorcami
w Polsce i na świecie

Dołącz do nas