Opera Śląska w Bytomiu

  • wyszukiwarka

Opery

DSC_6859d_OperaSlaska_Manru_fot_Tomasz_Zakrzewski

Ignacy Jan Paderewski

Manru

opera w 3 aktach
czas trwania spektaklu: 2 godz. 20 min. – 2 przerwy

libretto: Alfred Nossig na podstawie powieści „Chata za wsią” J. I. Kraszewskiego

  • premiera w Operze Śląskiej – 30 maja 2009 r. – spektakl zrealizowany w 90.rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę i parafowania 28 czerwca 1919 roku przez premiera Ignacego Jana Paderewskiego traktatu wersalskiego 

realizatorzy premierowego spektaklu: kierownictwo muzyczne: Tadeusz SERAFIN, reżyseria: Laco ADAMIK, dekoracje: Milan DAVID, kostiumy: Jana HAUSKRECHTOVA, choreografia: Katarzyna ALEKSANDER-KMIEĆ, kierownictwo chóru: Anna TARNOWSKA

  • wznowienie sceniczne w Operze Śląskiej – 9 maja 2015 r. 

opracowanie muzyczne: Krzysztof DZIEWIĘCKI, przygotowanie sceniczne: Tadeusz PISZEK, asystent dyrygenta: Mieczysław UNGER, przygotowanie chóru: Krystyna KRZYŻANOWSKA-ŁOBODA Streszczenie libretta AKT I Dziewczęta przygotowują dożynki. Jadwiga żali się na zły los i hańbę, jaką przyniosła jej córka, Ulana, poślubiając Cygana Manru, który z kolei dla niej wyrzekł się swobodnego cygańskiego życia. Wiejski znachor – włóczęga Urok – sam skrycie zakochany w Ulanie, namawia Jadwigę, aby pojednała się z córką. Również Ulana przybywa prosić matkę o przebaczenie i pomoc, gdyż oboje wraz z dzieckiem żyją w wielkiej biedzie. Jadwiga jest jednak nieubłagana: zgadza się przebaczyć córce i przyjąć ją na powrót do swego domu, jeżeli wyrzeknie się Cygana. Ulana odmawia i gdy w chacie pojawia się Manru szukający swej żony, odchodzi z nim razem, nie zważając na groźne przekleństwa matki ani na chłopów próbujących odbić ją Cyganowi. Dochodzi do sprzeczki; Jadwiga przekleństwem zatrzymuje rozwścieczony tłum. Świat cygański i świat chłopski nigdy nie zdołają się połączyć. AKT II Manru żyje wraz z żoną i dzieckiem w samotnej chacie stojącej na uboczu za wsią, gdzie prowadzi swój warsztat. Dla Ulany porzucił swoich towarzyszy oraz tak drogie każdemu Cyganowi wędrowne życie. Dręczy go jednak tęsknota za cygańskim życiem, wabi melodia grana na skrzypcach przez starego Jaga, który namawia Manru do porzucenia Ulany i powrotu do bandy; kuszą wdzięki pięknej Cyganki Azy. Jest chmurny i zamyślony. Ulana, czując, że serce Manru odwraca się od niej, błaga Uroka o czarodziejski napój miłosny. I istotnie, gdy Manru wypija podany mu przez Ulanę trunek, namiętna miłość do niej znów ogarnia jego serce i zmysły. AKT III Manru po długiej walce wewnętrznej uległ w końcu namowom Jaga i urokowi Azy. Porzuca swą chatę i przystaje z powrotem do bandy Cyganów, zwłaszcza że ci ofiarowują mu godność wodza, usuwając przewodzącego im dotąd Oroza. Na czele bandy wyrusza Manru w świat. Ulana daremnie szuka swego męża, a dowiedziawszy się od Uroka, że Manru porzucił ją dla Azy, zrozpaczona topi się w jeziorze. Urok, szukając zemsty namawia do intrygi Oroza, a ten morduje Manru…. Streszczenie libretta w oparciu o „Przewodnik operowy” Józefa Kańskiego

Obsada spektaklu na dzień  21.09.2015 r. SANOK

Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Śląskiej pod Dyrekcją Krzysztofa Dziewięckiego

Manru

Sylwester Kostecki

Ulana

Jolanta Wagner

Urok

Adam Woźniak

Jadwiga

Iwona Noszczyk

Aza

Renata Dobosz

Jago

Cezary Biesiadecki

Oroz

Bogdan Kurowski

Cygan

Grzegorz Biernacki

 Dziewczyna

 Magdalena Okońska

 

 

 

III Międzynarodowy Konkurs Wokalistyki Operowej im. Adama Didura
I Europejska Akademia Sztuki Wokalnej
Śląskie - pozytywna energia Opera Śląska w Bytomiu jest instytucją kultury Samorządu Województwa Śląskiego Miasto Bytom

Nasza misja

Opera Śląska - tworzymy pomost pomiędzy klasycznym pięknem sztuki operowej, a współczesnymi odbiorcami
w Polsce i na świecie

Dołącz do nas