Opera Śląska w Bytomiu

  • wyszukiwarka

Opery

Cosi fan tutte

Wolfgang Amadeusz Mozart

Cosi Fan Tutte ossia La scuola degli amanti

opera komiczna w 2 aktach
czas trwania spektaklu: 2 godz. 30 min. – 1 przerwa

libretto: Lorenzo DA PONTE
kierownictwo muzyczne: Robert STANOWSKI
inscenizacja i reżyseria: Henryk KONWIŃSKI
scenografia: Barbara JANKOWSKA
współpraca muzyczna: Jerzy MATULA
kierownictwo chóru: Krystyna ŚWIDER
asystenci reżysera: Tadeusz ŚWIECHOWICZ, Feliks WIDERA
asystenci scenografa: Natalia CHRZANOWSKA, Mieczysław ŁOZIŃSKI
premiera: 22 stycznia 1995 r.

Pierwsza realizacja operowa w sali koncertowej Opery Śląskiej im. Adama Didura – 19 marca 2006 r.
kierownictwo muzyczne: Piotr WARZECHA
inscenizacja i reżyseria: Henryk KONWIŃSKI
dekoracje i kostiumy: Barbara JANKOWSKA
współpraca muzyczna: Antoni DUDA, Krzysztof DZIEWIĘCKI
kierownictwo chóru: Anna TARNOWSKA

AKT I
Obraz 1. Dwaj młodzi oficerowie, Guglielmo i Ferrando, wysławiają urodę, wdzięk oraz cnotę swych bogdanek – Fiordiligi i Dorabelli. Starszy od nich i sceptycznie do piękniejszej połowy ludzkiego rodu nastawiony Don Alfonso podrwiwa, z ich zapału i utrzymując, że na kobiecą wierność nigdy nie można liczyć, proponuje zakład: niechaj młodzieńcy zgodzą się wystawić swe narzeczone na próbę, a z pewnością przekonają się o ich niestałości. Ferrando i Guglielmo, pewni uczuć obu dziewcząt, chętnie przyjmują zakład.
Obraz 2. Don Alfonso przystępuje do wprowadzenia w życie zamierzonego planu. Udaje się do domu Fiordiligi i Dorabellii, aby je zawiadomić, że ich narzeczeni otrzymali rozkaz natychmiastowego stawienia się w pułku ,który właśnie wyrusza na wojnę (aria „ Vorrei dir”). Dziewczęta są zrozpaczone i gdy zjawiają się Guglielmo i Ferrando, następuje wzruszająca scena pożegnania, ujęta w formę wspaniałego kwartetu.
Obraz 3. Obie siostry tęsknią za swymi narzeczonymi i z oburzeniem odrzucają radę pokojowej Despiny. aby w innym towarzystwie poszukały nieco pociechy i rozrywki (aria Dorabelli „Ab, scostat ). Don Alfonso sam zamierza im owo towarzystwo narzucić i – przekupiwszy uprzednio Despinę wprowadza do ich domu dwóch wielce przystojnych i bogatych Albańczyków którzy natychmiast poczynają zalecać się do Fiordiligi i i Dorabelli. Obu siostrom nie przychodzi oczywiście do głowy, że ci rzekomi Albańczycy to Ferrando i Guglielmo, z których każdy w przebraniu zaleca się do narzeczonej swego przyjaciela, aby w ten sposób wypróbować ich stałość i wierność. Fiordiligi (aria „ Come scoglio”) i Dorabełla wychodzą jednak zwycięsko z pierwszej próby i, ku skrytej radości Ferranda i Guglielma, odrzucają zaloty rzekomych Albańczyków.
Obraz 4. Nie jest w stanie wzruszyć dziewcząt nawet fakt, że obaj egzotyczni goście, zrozpaczeni ich nieczułością, zażywają truciznę, której skutek – jak stwierdza przebrana za lekarza Despina – zniweczyć może tylko pocałunek.

AKT II
Obraz 1. Dopiero po długich namowach ze strony Despiny Fiordiligi i Dorabełla godzą, się na chwilę rozmowy z „Albańczykarni”,
Obraz 2. Obie siostry ulegają w końcu gorącym namowom, i miłosnym zaklęciom rzekomych egzotycznych przybyszów i ostatecznie nawet zgadzają się ich poślubić. Ferrando i Guglielmo są oczywiście zrozpaczeni niewiernością swych bogdanek, lecz Don Alfonso pociesza ich, że. Fiordiligi i Dorabełla nie są w gruncie rzeczy gorsze od innych, bowiem cosi fan tutte – tak czynię wszystkie.
Obraz 3.- finał. Następuje arcyzabawna scena zaślubin Fiordiligi i Dorabelli z Albańczykami, którzy w momencie, gdy przebrana za notariusza Despina podsuwa im do podpisania kontrakty ślubne, wymykają się na moment, by zaraz pojawić się znowu, lecz już jako wracający z wojny Ferrando i Guglielmo. Czynią oni oczywiście gorzkie wyrzuty swym wielce skonfundowanym narzeczonym, lecz znowu Don Alfonso uspokaja ich wzburzenie – i wszystko kończy się szczęśliwie.

III Międzynarodowy Konkurs Wokalistyki Operowej im. Adama Didura
I Europejska Akademia Sztuki Wokalnej
Śląskie - pozytywna energia Opera Śląska w Bytomiu jest instytucją kultury Samorządu Województwa Śląskiego Miasto Bytom

Nasza misja

Opera Śląska - tworzymy pomost pomiędzy klasycznym pięknem sztuki operowej, a współczesnymi odbiorcami
w Polsce i na świecie

Dołącz do nas