Opera Śląska w Bytomiu

  • wyszukiwarka

Pozostałe

Carmina burana

Carl Orff

Carmina burana

kantata sceniczna w 2 aktach
czas trwania spektaklu: 2 godz. – 1 przerwa

Inscenizacja i reżyseria: Roberto SKOLMOWSKI
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz SERAFIN
Scenografia: Radek DĘBNIAK
Kostiumy: Małgorzata SŁONIOWSKA
Choreografia: Maciej PRUSAK
Kierownictwo chóru: Anna TARNOWSKA

premiera w Operze Śląskiej: 14 grudnia 2008 r.

4 ZŁOTE MASKI w kategoriach:

Przedstawienie Roku 2008

Reżyseria: Roberto Skolmowski

Scenografia: Radek Dębniak

Rola wokalno-aktorska: Karina Skrzeszewska

Główną ideą przyświecającą Orffowi w jego twórczości był „teatr totalny”, czyli bardzo oryginalna synteza muzyki, śpiewu, poezji, tańca oraz gry scenicznej. „Carmina burana” to nazwa trzynastowiecznego zbioru świeckich pieśni i poezji – głównie o tematyce miłosnej, na podstawie których w XX wieku Carl Orff skomponował kantatę sceniczną – utwór na orkiestrę, chór i głosy solowe, w którym dominują rytm i prosto zharmonizowane partie chóralne. Najsłynniejszym fragmentem kantaty jest – niezwykle znana nie tylko melomanom – rozpoczynająca i kończąca utwór pieśń chóru „O Fortuna”. W towarzyszeniu instrumentalnym przewodnią rolę pełnią instrumenty perkusyjne, gdyż te właśnie uważał kompozytor za pokrewne duszy i obszarowi jego działania jako służące do przekazywania energii. Również tekst kantaty jest traktowany „perkusyjnie” – zasadą są wielokrotne powtórzenia słów i eksponowanie sylab.

„Carmina burana” Orffa składa się z trzech części, poprzedzonych prologiem zatytułowanym „Fortuna Imperatrix Mundi” („Fortuna władczyni świata”), w którym autor skarży się na zmienność losu i zależność człowieka od kaprysów fortuny.
I część „Primo Verte” („Wiosna”) opiewa uroki budzącej się przyrody, jej barw i rodzącego się pragnienia miłości.
II część „In taverna” („W gospodzie”) to pieśni, które sławią radości płynące z biesiadowania w doborowym towarzystwie. Kończy się konkluzją: “Kraj marnieje, młódź dziczeje, (…) cały świat już z nas się śmieje, już nas palcem wytykają. Lecz tych, wobec nas zelżywych, co po świecie z plotką krążą, wymażą z ksiąg sprawiedliwych i w głąb piekła ich pogrążą”.
III ” Cour d’amours” („Dwór miłości”) jest główną częścią kantaty. Jej motto, to stwierdzenie, że miłość unosi się wszędzie wokół nas. Pieśni sławią ziemską miłość we wszystkich przejawach.

Całość zamyka powrót do treści prologu – skargi na niestałość łask fortuny.

W przedstawieniu udział bierze niemal 200. osobowy zespół artystyczny: gościnni wykonawcy – soliści, ogromny chór , liczna orkiestra, duży zespół baletowy, chór chłopięcy Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Bytomiu oraz tancerze Teatru Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego z Wrocławia, do tego statyści – grupa alpinistów, judocy GKS „Czarni” Bytom, tancerze break dance.

w 2010 roku Opera Śląska zaprezentowała „Carmina burana” dla kilkutysięcznej publiczności na stołecznej scenie Sali Kongresowej oraz w katowickim Spodku – jako przedstawienie dedykowane Kongresowi Kultury Województwa Śląskiego.

W roku 2011 na bytomskiej scenie odbyło się nagranie płyty CD z muzyką ze spektaklu. Nagrań dokonano w Operze Śląskiej w Bytomiu w dniach 21-26 czerwca 2011. Zgrania dokonano w MAMAMUSIC Studio w Katowicach (wydawca – Box Music Bogdan Tyc, Michał Kuczera – reżyser dźwięku, Maciej Koczur – konsultacja muzyczna, asystent reżysera dźwięku). W nagraniu płyty pod kierownictwem muzycznym Tadeusza Serafina udział wzięli soliści – Andrzej Szkurhan, Karina Skrzeszewska, Tomasz Raczkiewicz oraz Chór Opery Śląskiej przygotowany przez Krzysztofa Martyniaka – Kierownika Chóru, Chór Dziecięcy Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. F. Chopina w Bytomiu przygotowany przez Agnieszkę Piasecką-Orlow, i orkiestra Opery Śląskiej.

 

O spektaklu napisali:

„Znakomita choreograficznie „Carmina burana” (…) udowadnia, że w Operze Śląskiej drzemie wielki potencjał”. /Marcin Mońka „Gazeta Wyborcza”/

„Przesycona kolorami, baśniowa i niezwykle plastyczna… „Carmina burana” – wielkie dzieło symfoniczno-chóralne Carla Orffa (…) spektakl urzeka ekspresjonistyczną siłą kontrastów – żywioł dionizyjski spotyka się tu z żywiołem apollińskim, średniowiecze ze współczesnością, błogość snu z fizyczną zmysłowością jawy. Tak jak w swoich wcześniejszych realizacjach Robert Skolmowski przekracza tradycyjną operową konwencję, spajając w inscenizacji Carmina… pierwiastek sztuki operowej z elementami teatru dramatycznego i pantomimy”. /Joanna Gdowska „Dziennik Teatralny” Wrocław/

Carmina burana” jest obowiązkową pozycją w kalendarzyku każdego, kto żądny jest nietuzinkowych wrażeń muzyczno-estetycznych”. /Marta Odziomek „Dziennik Teatralny” Katowice/

„Wczoraj w Sali Kongresowej Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie koneserzy opery mogli być świadkami wyjątkowego przedstawienia. Opera Śląska w Bytomiu wystawiła dla warszawskiej publiczności swój najlepszy spektakl ostatnich lat „Carmina burana” w reżyserii Roberto Skolmowskiego. Spektakl nie tylko znany ale i „ozłocony” Złotymi Maskami cieszył się ogromnym zainteresowaniem. Trzeba jednak przyznać, że artyści bytomskiej Opery wznieśli się na wyżyny swoich możliwości i zaprezentowali znakomite przedstawienie. Scenograficzny rozmach, wysoka forma solistów, wspaniale wykonane partie chóralne, świetna forma bytomskiej orkiestry, tancerze zespołu baletowego Opery i tancerze wrocławskiej Pantomimy w sumie prawie 200.osobowy zespół artystyczny dał pokaz spektaklu, jakich niewiele ogląda się na polskich scenach operowych”. /R. K. „Dziennik Teatralny”/

 

 

Obsada spektaklu na dzień 02/07/2012]

Soliści, chór, orkiestra i balet Opery Śląskiej pod dyrekcją Andrzeja Knapa

DZIEWCZYNA                 Swietłana Kaliniczenko

STARY POETA               Stanisław Kuflyuk

MŁODY POETA               Maciej Bartczak

ŁABĄDŹ                           Maciej Gallas

III Międzynarodowy Konkurs Wokalistyki Operowej im. Adama Didura
I Europejska Akademia Sztuki Wokalnej
Śląskie - pozytywna energia Opera Śląska w Bytomiu jest instytucją kultury Samorządu Województwa Śląskiego Miasto Bytom

Nasza misja

Opera Śląska - tworzymy pomost pomiędzy klasycznym pięknem sztuki operowej, a współczesnymi odbiorcami
w Polsce i na świecie

Dołącz do nas